Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jak się (nie)buduje autostrady w Rumunii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Data publikacji:
08-06-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jak się (nie)buduje autostrady w Rumunii
fot. Romania Insider
Były premier Rumunii, Adrian Nastase, który nie dawno wyszedł z więzienia, gdzie trafił w związku z zarzutami korupcyjnymi, wyjaśnił ostatnio, dlaczego Rumunia czekała 10 lat na budowę jednej z autostrad. To za czasów Nastase podpisano umowę z amerykańską firmą Bechtel na budowę trasy.

Kontrakt został niedawno anulowany, a do tej pory wybudowano zaledwie 52 km z planowanych 415. Były premier wyjaśnił, że wykonanie umowy było sabotowane przez urzędującego w 2005 roku prezydenta, którym był Traian Basescu. Ten wraz z ówczesnym ministrem transportu wstrzymał prace na dwa lata.

– Proszę pamiętać, że w 2005 roku Traian Basescu chciał sprawdzić, czy firma Bechtel zapłaci prowizje rządowi, którym kierowałem i przerwał prace na prawie dwa lata. Winny tej decyzji jest minister transportu Gheorge dobre – wyjaśnia Adrian Nastase.

Były premier wyjaśnił również, że cena za kontrakt potroiła się w 2005 roku. Sprzęt do budowy autostrady już został sprowadzony do Rumunii, a ceny cementu, żelaza i wywłaszczeń poszły w górę. Co więcej, były prezydent miał żywić niechęć wobec amerykańskiego wykonawcy, która wynikała z wyboru przebiegu trasy, który różnił się od tego, którego oczekiwał „przyjaciel” byłego prezydenta z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

– Dlaczego firmie Bechtel udało się zbudować chorwacką autostradę do Dubrownika lub autostradę w Albanii do Kosowa? Musimy zadać sobie te pytania. Oczywiście, projekt był sabotowany polityczne – zaznacza Nastase.

W ostatnim czasie Rumunii udało się sfinalizować negocjacje z firmą Bechtel i odstąpić od umowy na budowę autostrady. Aby udało się ostatecznie zlikwidować problemy, państwo musi zapłacić 37,2 mln euro, co stanowi kwotę, jaką Rumunia jest winna wykonawcy za wykonane prace. Skończyło się na tym, że Rumunia musi zapłacić 1,4 mld euro z 2,2 mld euro, co stanowiło początkową wartość umowy.

Autostrada z Braszowa do granicy z Węgrami miała mieć 415 km długości, a amerykański wykonawca miał otrzymać za zrealizowanie inwestycji 2,2 mld euro. Przez 10 lat powstała tylko jedna ósma zlecenia, czyli 52 km trasy. Co ciekawe, firma Bechtel otrzymała za prace 1,4 mld euro, co stanowiło dwie trzecie całej zapłaty. Firma wielokrotnie wznawiała prace i następnie przerywała je oskarżając Rumunię o zaleganie z zapłatą.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5