Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jak realizować i waloryzować kontrakty? „Czasem jest to niemożliwe”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
22-06-2022
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jak realizować i waloryzować kontrakty? „Czasem jest to niemożliwe”
fot. Pixabay
Gorącym tematem branży infrastrukturalnej pozostaje kwestia waloryzacji kontraktów. Spełnienie oczekiwań finansowych wykonawców nie zawsze rozwiązuje jednak całkowicie problemy. W części przypadków realizacja robót jest bowiem praktycznie niemożliwa z uwagi na brak dostępności materiałów.

Rosnące ceny na rynku nie są jedynym problemem stojącym obecnie przed inwestorami i wykonawcami z branży infrastrukturalnej. Jak wskazywał Cezary Łysenko, dyrektor budownictwa infrastrukturalnego w Budimeksie, niektóre kontrakty są bowiem praktycznie niemożliwe do zrealizowania niezależnie od kwoty, jaką byłby gotów przeznaczyć na roboty zamawiający. Dotyczy to np. zamówień z obszaru konstrukcji stalowych, bo na rynku po prostu nie ma możliwości nabycia odpowiedniej ilości stali. Był to jeden z powodów, który zadecydował o niepodpisaniu przez Budimex wybranych kontraktów. – Nie byliśmy w stanie zapewnić materiałów – tłumaczył przedstawiciel firmy podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej.

– Dialog z producentami i wykonawcami jest i będziemy reagować na pojawiające się problemy – zapewnił Arnold Bresch, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Dobrą informacją dla branży ma być spodziewane rozstrzygnięcie konkursów CEF, co zapewni finansowanie dla części inwestycji, w sprawie których spółka ogłosiła już przetargi. Będzie więc mogła zawierać kontrakty ze zwycięskimi oferentami. Ewentualne spiętrzenia na rynku zamówień na materiały mogą być zaś w pewnym zakresie niwelowane poprzez wyprzedzające zakupy dokonywane przez PLK.

O ile na kolei można zauważyć zmiany dynamiki ogłaszania postępowań związane z otwieraniem się nowych pul środków na finansowanie prac, o tyle w sektorze drogowym można mówić o większej stabilizacji. – Kwestią jest, by dzięki decyzjom rządu, mówiąc kolokwialnie, worek z pieniędzmi na poszczególne inwestycje się powiększał – mówił Toasz Żuchowski, p.o. generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad. Wskazywał, że rosnące ceny materiałów i robót nakazują wielokrotne zwiększanie planowanej wartości założonych robót. Dodał, że na razie regularnie się to dzieje.

Anna Oleksiewicz,prezes Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów, podkreślała, że najważniejszym tematem dla branży infrastrukturalnej pozostaje kwestia waloryzacji zawartych kontraktów – dotyczy to nie tylko wykonawców robót, ale też projektantów i sprawujących nadzór. Wskazywała, że inżynierowie zmagają się głównie z kwestią wzrostu wynagrodzeń dla pracowników. – Mamy do czynienia z wysokimi oczekiwaniami finansowymi wyspecjalizowanego, wysoko wykwalifikowanego personelu – tłumaczyła. O ile w nowych kontraktach są już pewne zapisy waloryzacyjne, o tyle wciąż realizowane są starsze umowy niemające odpowiednich zapisów w tej sprawie.

Wiele sporów powstających pomiędzy wykonawcami a inwestorami dotyczy kwestii wysokości waloryzacji umów. Inwestorzy stoją bowiem na stanowisku, że mogą zwaloryzować kontrakty tylko na poziomie wskaźników waloryzacyjnych ujętych w samej umowie. – Możemy jednak zawierać także zapisy pozwalające na zmianę limitu waloryzacyjnego – podkreślała Żaneta Urbaniak, adwokat i starszy prawnik w SK and S. Sugerowała rozważenie takiego rozwiązania przy projektowaniu kolejnych kontraktów i wskazywała, że obecne prawo daje stronom także inne możliwości porozumienia co do wielkości waloryzacji wynikające np. z zapisów o zmianach nieistotnych.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5