W 2021 roku rada ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. Zgodnie z założeniem, w całym kraju powstać ma sto zadań o łącznej długości około 820 kilometrów, a rząd na realizację zadań przeznaczy 28 miliardów złotych. Jak idą pracę? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała podsumowanie.
GDDKiA przypomina, że
program budowy 100 obwodnic powstał dla mieszkańców, którzy odczuwają skutki ruchu drogowego. Obwodnice mają wyprowadzić ruch tranzytowy z miast i miasteczek, a co za tym idzie zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.
Trasy, jakie powstaną w ramach programu, w większości będą drogami klasy GP, w przeważającej większości o przekroju jednojezdniowym, jednakże w miejscach zurbanizowanych z prognozowanym dużym natężeniem ruchu, wybudowane zostaną drogi dwujezdniowe.
Obecnie 21 obwodnic znajduje się na etapie realizacji, 15 znajduje się w fazie przetargu na wybór wykonawcy, a pięć zostało oddanych do użytku. GDDKiA prowadzi również prace przygotowawcze dla 59 kolejnych inwestycji.
Pięć obwodnic wybudowanych Spośród pięciu obwodnic, które zostały już oddane do ruchu dla kierowców, pierwszą powstałą była obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51 w województwie warmińsko-mazurskim. Kierowcy mogą z niej korzystać od 19 sierpnia 2022 roku. W ramach tej inwestycji wybudowano dodatkowe jezdnie, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, zatoki autobusowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i przejścia dla pieszych z azylami.
Kolejną oddaną obwodnicą było obejście Brzezia w ciągu drogi krajowej nr 25 w województwie pomorskim. Ta trasa jest dostępna od 29 października. Obwodnica liczy 8,5 km długości.
Trzy pozostałe obwodnice to efekt zakończonych prac w 2024 roku. Najpierw, 14 czerwca, udostępniono blisko półtorakilometrową obwodnicę Grzymiszewa w ciągu DK72 w Wielkopolsce. Następnie, w sierpniu, zakończono prace przy ponad trzykilometrowej obwodnicy Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32 – również w Wielkopolsce – a w połowie grudnia oddano do dyspozycji kierowców ponad pięć kilometrów obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 w województwie zachodniopomorskim.
Trwa budowa 21 obwodnic Aktualnie w realizacji jest natomiast 21 obwodnic. Łączna długość tych inwestycji to prawie 171 km. Ich wartość przekracza 3,3 miliarda złotych. Chodzi o następujące drogi:
- Obwodnica Dzwoli wraz z rozbudową DK74 na odcinku Janów Lubelski – Frampol (długość obwodnicy 2,7 km, łączna rozbudowa 12 km, wartość 190,4 mln zł, planowane oddanie w II połowie 2025 roku) – województwo lubelskie
- Obwodnica Goracja w ciągu DK74 (długość obwodnicy 6,7 km, wartość 119 mln zł, planowane oddanie w 2027 r.) – województwo lubelskie
- Obwodnica Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (długość obwodnicy 7,3 km, wartość 78 mln zł, planowane oddanie w I połowie 2025 r.) – województwo lubuskie
- Obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (długość obwodnicy 11,4 km, wartość 305 mln zł, planowane oddanie w 2027 r.) – województwo lubuskie
- Obwodnica Pułtuska w ciągu DK61 (długość obwodnicy 19,8 km, wartość 442,2 mln zł, planowane oddanie w I połowie 2025 r.) – województwo mazowieckie
- Obwodnica Lipska w ciągu DK79 (długość obwodnicy 6,4 km, wartość 110 mln zł, planowane oddanie w I połowie 2025 r.) – województwo mazowieckie
- II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 (długość obwodnicy 3 km, wartość 152 mln zł, planowane oddanie w 2028 r.) – województwo podkarpackie
- Obwodnica Suchowoli w ciągu DK8 (długość obwodnicy 15,1 km, wartość 249,1 mln zł, planowane oddanie w II połowie 2025 r.) – województwo podlaskie
- Obwodnica Sztabina w ciągu DK8 (długość obwodnicy 4,2 km, wartość 134,8 mln zł, planowane oddanie w II połowie 2025 r.) – województwo podlaskie
- Obwodnica Białobrzegów w ciągu DK8 (długość obwodnicy 3,4 km, wartość 182 mln zł, planowane oddanie w 2028 r.) – województwo podlaskie
- Obwodnica Kroczyc w ciągu DK78 (długość obwodnicy 9,1 km, wartość 162,3 mln zł, planowane oddanie w 2027 r.) – województwo śląskie
- Obwodnica Wąchocka w ciągu DK42 (długość obwodnicy 11,7 km, wartość 283,7 mln zł, planowane oddanie w I połowie 2025 r.) – województwo świętokrzyskie
- Obwodnica Gąsek w ciągu DK65 (długość obwodnicy 3,2 km, wartość 77 mln zł, planowane oddanie w 2027 r.) – województwo warmińsko-mazurskie
- Obwodnica Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (długość obwodnicy 5,9 km, wartość 76,2 mln zł, planowane oddanie w II połowie 2025 r.) – województwo wielkopolskie
- Obwodnica Gostynina w ciągu DK1 (długość obwodnicy 17,3 km, wartość 246,8 mln zł, planowane oddanie w II połowie 2025 r.) – województwo wielkopolskie
- Obwodnica Żodynia w ciągu DK32 (długość obwodnicy 3,3 km, wartość 32,7 mln zł, planowane oddanie w I połowie 2025 r.) – województwo wielkopolskie
- Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 (długość obwodnicy 4,4 km, wartość 106,6 mln zł, planowane oddanie w I połowie 2025 r.) – województwo zachodniopomorskie
- Obwodnica Szwecji w ciągu DK22 (długość obwodnicy 4,2 km, wartość 60,7 mln zł, planowane oddanie w 2027 r.) – województwo zachodniopomorskie
- Obwodnica Rusinowa w ciągu DK22 (długość obwodnicy 4,5 km, wartość 55 mln zł, planowane oddanie w 2027 r.) – województwo zachodniopomorskie
- Obwodnica Wałcza w ciągu DK22 (długość obwodnicy 13,3 km, wartość 175,5 mln zł, planowane oddanie w 2028 r.) – województwo zachodniopomorskie
- Obwodnica Stargardu w ciągu DK20 (długość obwodnicy 4,5 km, wartość 76 mln zł, planowane oddanie w 2027 r.) – województwo zachodniopomorskie
Postępowania przetargowe na realizację 15 obwodnic Aktualnie GDDKiA prowadzi również postępowania przetargowe na realizację 15 obwodnic o łącznej długości ponad 136 kilometrów, w tym 12 km rozbudowy. Chodzi o obwodnice:
- Głogowa w ciągu DK12 o długości 18,5 km (woj. dolnośląskie),
- Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu DK12 o długości 7,3 km (woj. lubuskie),
- Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31 o długości 9,2 km (woj. lubuskie),
- Srocka w ciągu DK12/91 o długości 3,7 km (woj. łódzkie),
- Skaryszewa w ciągu DK9 o długości 5,1 km wraz z rozbudową DK9 Skaryszew - Iłża o długości 12,2 km (woj. mazowieckie),
- Pilzna w ciągu DK73 o długości 2,6 km (woj. podkarpackie),
- Jasła w ciągu DK73 o długości 9,7 km (woj. podkarpackie),
- Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73 o długości 13,4 km (woj. podkarpackie),
- Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 o długości 16,1 km (woj. pomorskie),
- Pradeł w ciągu DK78 o długości 2,4 km (woj. śląskie),
- Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78 o długości 13,1 km (woj. śląskie),
- Kamionnej w ciągu DK24 o długości 3,4 km (woj. wielkopolskie),
- Kołbaskowa w ciągu DK13 o długości 5,6 km (woj. zachodniopomorskie),
- Dobiegniewa w ciągu DK22 o długości 5,9 km (woj. lubuskie),
- Złocieńca w ciągu DK20 o długości 8 km (woj. zachodniopomorskie).
Lista rezerwowa PB100 Poza tym w przygotowaniu jest 59 zadań o łącznej długości około 568 kilometrów.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaznacza również, że program uwzględnia listę rezerwową, czyli listę zadań inwestycyjnych możliwych do realizacji w ramach programu budowy 100 obwodnicy. Zadania z tej listy będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczenia zadań drogowych oddawanych do ruchu.
W ramach listy rezerwowej, 18 listopada 2022 roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Dobrego Miasta w województwie warmińsko-mazurskim.