Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Jak poprowadzić nową ekspresówkę w centrum Polski?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Autor:

ep.

Data publikacji:
01-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jak poprowadzić nową ekspresówkę w centrum Polski?
fot. GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Autostrada A1 od węzła Łódź Południe ma być połączona z drogami ekspresowymi S8, S12 i S74. W tym celu powstanie ponad 50 km ekspresówki. Poszukiwania optymalnego przebiegu zostały już zawężone do jednego korytarza. Projektanci przedstawią – jeszcze nie ostateczne – plany mieszkańcom.

Rozpoczynają się spotkania informacyjne, w trakcie których mieszkańcy powiatów łódzkiego wschodniego, piotrkowskiego, tomaszowskiego i opoczyńskiego poznają propozycje przebiegu poszczególnych wariantów nowej drogi ekspresowej. Droga w przyszłości stworzy nowe połączenie m.in. Wrocławia z Warszawą.

Projektanci pracują

Prace nad wytyczeniem przyszłej trasy ruszyły pod koniec ub. roku. Zadanie powierzono firmie Transprojekt Gdański. Za ok. 32 mln zł projektanci mają opracować studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej dla połączenia węzła Łódź Południe (A1/S8) z węzłem Kozenin (S12/S74).

Pierwotnie analizowano trzy możliwe korytarze, a dla każdego z nich wygenerowano po 150 możliwych wariantów. Po pierwszych analizach i odrzuceniu niemożliwych do realizacji oraz nieracjonalnych rozwiązań zostały po 3 warianty dla każdego korytarza. W kolejnym kroku odpadły dwa korytarze – północny (m.in. najdłuższy i przecinający tereny Natura 2000) i środkowy (oznaczał konieczność przekraczania aż 4 linii kolejowych, a także duża kolizyjność z terenami zabudowanymi).

Obecnie prace prowadzone są w obrębie trzech wariantów korytarza południowego. Jak podkreśla inwestor, charakteryzuje je stosunkowo najmniejsza kolizyjność z zabudowaniami i obszarami chronionymi oraz możliwość wybudowania węzła na przecięciu z istniejącą drogą ekspresową S8.

Każdy z wariantów przebiega przez teren czterech powiatów: łódzkiego wschodniego, piotrkowskiego, tomaszowskiego i opoczyńskiego i przecina jedna linię kolejową. Wstępne propozycje mają ok. 54-55 km. To z nimi teraz zapoznają się mieszkańcy.

Po konsultacjach i uwagach mieszkańców prowadzone będą dalsze prace. Możliwe że będą one dotyczyły wariantów zmodyfikowanych w stosunku do obecnych propozycji, stanowiących ich połączenie, ale także nowych propozycji.

Na razie, w zależności od wariantu przebieg przyszłej trasy przed węzłem Studzianki planowany jest na południe od miejscowości Chorzęcin lub pomiędzy Komornikami a Chorzęcinem. Za węzłem Studzianki – znów w zależności od wariantu - przebieg poprowadzony jest na południe od miejscowości Wiaderno lub pomiędzy miejscowością Wiaderno a miejscowościami Jadwigów i Wola - Wiaderno.

Każdy z wariantów, na obecnym etapie prac, przecina Pilicę na południowy wschód od Tomaszowa Mazowieckiego poza strefą terenów cennych środowiskowych - mowa o Niebieskich Źródłach. Warianty zbliżają się do terenów, na których znajdują się Groty Nagórzyckie.

Proponowane trasy przebiegają pomiędzy miejscowością Wąwał a kopalnią Biała Góra, przecinają drogę powiatową relacji Małe Końskie – Radonia, na której powstać miałby węzeł Tomaszów Mazowiecki Południe. Dalej droga poprowadzona miałby być przez tereny rolnicze.

Można składać uwagi 

Pierwsza tura spotkań z mieszkańcami potrwa od 7 do 11 października. Kolejna planowana jest w lutym. Przed końcem przyszłego roku ma być złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Przetarg w trybie zaprojektuj i wybuduj mógłby – według obecnego harmonogramu – być ogłoszony około połowy 2029 roku, a droga byłaby gotowa w roku 2035.

Nowa trasa przejęłaby część ruchu, który obecnie od strony Dolnego Śląska w stronę Warszawy odbywa się od węzła Łódź Południe, przez A1 i dalej autostradą A2. Poprawi też przejazd od strony Wielkopolski w kierunku województw świętokrzyskiego i podkarpackiego.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Śląskie. Prace budowlane na 100 km dróg. S1 powstaje na naszych oczach

Drogi i autostrady

Śląskie. Prace budowlane na 100 km dróg. S1 powstaje na naszych oczach

GR, rynekinfrastruktury.pl 30 października 2024

Widać już pierwszy asfalt na obwodnicy Chełma

Drogi i autostrady

Widać już pierwszy asfalt na obwodnicy Chełma

GDDKiA Lublin 26 października 2024

Budowa S10 Bydgoszcz-Toruń może ruszyć jeszcze w tym roku

Drogi i autostrady

GDDKiA ogłasza ważny przetarg ws. obwodnicy Srocka

Drogi i autostrady

GDDKiA ogłasza ważny przetarg ws. obwodnicy Srocka

Grzegorz Rekiel 18 października 2024

Mazowieckie. Wiemy, kto będzie nadzorować budowę S12

Drogi i autostrady

Mazowieckie. Wiemy, kto będzie nadzorować budowę S12

Grzegorz Rekiel 13 października 2024

Ułożono próbny odcinek nawierzchni na S19 Babica-Jawornik

Drogi i autostrady

Ułożono próbny odcinek nawierzchni na S19 Babica-Jawornik

GR, rynekinfrastruktury.pl 06 października 2024

Zobacz również:

Śląskie. Prace budowlane na 100 km dróg. S1 powstaje na naszych oczach

Drogi i autostrady

Śląskie. Prace budowlane na 100 km dróg. S1 powstaje na naszych oczach

GR, rynekinfrastruktury.pl 30 października 2024

Widać już pierwszy asfalt na obwodnicy Chełma

Drogi i autostrady

Widać już pierwszy asfalt na obwodnicy Chełma

GDDKiA Lublin 26 października 2024

Budowa S10 Bydgoszcz-Toruń może ruszyć jeszcze w tym roku

Drogi i autostrady

GDDKiA ogłasza ważny przetarg ws. obwodnicy Srocka

Drogi i autostrady

GDDKiA ogłasza ważny przetarg ws. obwodnicy Srocka

Grzegorz Rekiel 18 października 2024

Mazowieckie. Wiemy, kto będzie nadzorować budowę S12

Drogi i autostrady

Mazowieckie. Wiemy, kto będzie nadzorować budowę S12

Grzegorz Rekiel 13 października 2024

Ułożono próbny odcinek nawierzchni na S19 Babica-Jawornik

Drogi i autostrady

Ułożono próbny odcinek nawierzchni na S19 Babica-Jawornik

GR, rynekinfrastruktury.pl 06 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5