Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Jak obwodnica Krakowa może pomóc innym polskim miastom

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
06-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Multiconsult Polska

Podziel się ze znajomymi:

Jeszcze przed świętami kierowcy pojechali północną obwodnicą Krakowa. Oficjalne otwarcie nowego, ponad dwunastokilometrowego odcinka trasy ekspresowej S52 odbyło się 23 grudnia. W ramach budowy powstało 29 różnego rodzaju obiektów inżynierskich, w tym dwa supernowoczesne tunele w Zielonkach i Dziekanowicach.

Krakowska inwestycja jest wyjątkowa z kilku powodów. Dzięki oddaniu północnego odcinka drogi ekspresowej, Kraków, jako drugie (po Łodzi) duże miasto w Polsce, znacząco przybliża się do zyskania pełnego pierścienia, otaczając miasto trasami szybkiego ruchu. Co więcej, oddawany właśnie do użytku odcinek północnej obwodnicy miasta to nie tylko dwujezdniowa trasa o trzech pasach ruchu w każdym kierunku, ale też 29 obiektów inżynierskich takich, jak tunele czy estakady.

W ramach inwestycji, w miejscowościach Zielonki oraz Dziekanowice, powstały nowoczesne tunele o długości odpowiednio 653 m i 496 m. Projektowanie drogi ekspresowej wraz z tymi wyjątkowymi konstrukcjami powierzono firmie Multiconsult Polska, specjalizującej się w projektowaniu infrastruktury drogowej.

Oba tunele wykonane zostały metodą podstropową z wykorzystaniem tzw. ścian szczelinowych. Każda z naw obiektów ma 17m szerokości, mieści po trzy pasy ruchu i została wyposażona w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa. Budowa trwała ponad trzy lata.

– Północna obwodnica Krakowa to wyjątkowa inwestycja, bardzo potrzebna mieszkańcom, ale także niezbędna dla ruchu tranzytowego. Jej projektowanie było ciekawym wyzwaniem, także ze względu na obiekty inżynierskie, towarzyszące rozwiązaniom drogowym – zaznacza Arkadiusz Białek, koordynator techniczny projektu w Multiconsult Polska.

W Polsce, głównie ze względu na ukształtowanie terenu, nie mamy wielu możliwości wykorzystania zaawansowanych obiektów inżynierskich, takich jak mosty, tunele czy estakady. Z tego powodu krakowska inwestycja jest wyjątkowa. Poza tunelami, północna obwodnica Krakowa zyskała również m.in. estakadę o długości blisko 570 m.

– Tego typu obiekty często wiążą się z dodatkowymi wyzwaniami, związanymi np. z warunkami geologicznymi na danym terenie. To sprawia, że ich koszty, w porównaniu z drogą prowadzoną po powierzchni terenu, są znacznie wyższe. Tunele, które powstały w ciągu trasy S52 to zaawansowane konstrukcje, wspierane m.in. najnowocześniejszymi, zautomatyzowanymi systemami przeciwpożarowymi – mówi Krzysztof Nagórko, zastępca dyrektora ds. technicznych w Multiconsult Polska.

Doświadczenia zdobyte przy budowie tuneli i estakad w Małopolsce być może niebawem zostaną wykorzystane przy innych inwestycjach w polskich miastach. To właśnie miasta, jak wskazują eksperci, będą z czasem potrzebować rozwiązań usprawniających komunikację, w których niezbędni będą inżynierowie specjalizujący się w mostach, tunelach i estakadach.

Projekty tuneli miejskich, takich jak te w Warszawie czy Katowicach pełnią bowiem te same funkcje, co tunele obwodnicy Krakowa – odciążają lokalne arterie, ale przede wszystkim poprawiają bezpieczeństwo i komfort mieszkańców.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wykonawca rozbudowy fragmentu DK nr 45 poszukiwany

Drogi i autostrady

Wykonawca rozbudowy fragmentu DK nr 45 poszukiwany

Mikołaj Kobryński 02 stycznia 2025

Jest decyzja środowiskowa dla fragmentu drogi krajowej do elektrowni jądrowej

Drogi i autostrady

Przełom ws. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?

Drogi i autostrady

Przełom ws. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?

Damian Kelman 04 stycznia 2025

Łódzkie: Koniec prac na DW-710 w rejonie Warty

Drogi i autostrady

Łódzkie: Znaczne zaawansowanie budowy obwodnicy Bełchatowa

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Wykonawca rozbudowy fragmentu DK nr 45 poszukiwany

Drogi i autostrady

Wykonawca rozbudowy fragmentu DK nr 45 poszukiwany

Mikołaj Kobryński 02 stycznia 2025

Jest decyzja środowiskowa dla fragmentu drogi krajowej do elektrowni jądrowej

Drogi i autostrady

Przełom ws. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?

Drogi i autostrady

Przełom ws. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?

Damian Kelman 04 stycznia 2025

Łódzkie: Koniec prac na DW-710 w rejonie Warty

Drogi i autostrady

Łódzkie: Znaczne zaawansowanie budowy obwodnicy Bełchatowa

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5