Krakowska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę na projekt modernizacji 19,6-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 28 Wadowice – Sucha Beskidzka. Ofertę złożyła firma IVIA. Wartość umowy wyniesie 11,55 mln zł.
Licząca 350 kilometrów długości DK28 przebiega południową ścianą Polski. Łączy Zator w Małopolsce z Medyką na Podkarpaciu. W planach GDDKiA w Małopolsce jest dostosowanie drogi do standardów drogi GP o nośności 115 kN/oś
Pięć projektów
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwraca uwagę, że to już piąty odcinek tej trasy przewidziany od początku roku do modernizacji. Łącznie fragmenty mają prawie 100 kilometrów.
W marcu podpisano dwie umowy. Najpierw na przygotowanie dokumentacji dla rozbudowy
18,8-kilometrowej drogi pomiędzy Limanową i Chełmcem, którą przygotuje firma Lafrentz Polska, a następnie na
21,2-kilometrowy fragment między Kasiną Wielką i Limanową, którym zajmie się Databout.
W przypadku odcinka
17,5-kilometrowego odcinka Ropa – granica województw, pod koniec lutego GDDKiA wybrała projektanta, którym zostało konsorcjum Klotoida, a na fragment Białka – Skomielna Biała najkorzystniejszą ofertę złożył Databout.
Poprzedni przetarg unieważniony
Obecne postępowanie przetargowe jest drugim dla m.in. odcinka DK28 Wadowice – Sucha Beskidzka. Poprzednie zostało unieważnione.
– W związku z pytaniami wykonawców, co do treści specyfikacji warunków zamówienia oraz treści udzielonych w toku postępowania wyjaśnień, termin składania i otwarcia ofert został przesunięty odpowiednio na 7 czerwca i 14 czerwca. Zamawiający analizując pytania wykonawców stwierdził, że prowadzenie tego postępowania w pierwotnym zakresie obejmującym STEŚ-R (etap I i II), PB, PW mija się z celem. Analiza pytań wykonawców w szczególności w zakresie STEŚ-R (etap I), doprowadziła do wniosku, że w ramach tego zadania inwestycyjnego (rozbudowa drogi po istniejącym śladzie) możliwe jest skrócenie całego procesu przygotowania dokumentacji poprzez modyfikację etapów – tłumaczył w czerwcu 2024 roku Robert Jakubiak z GDDKiA Kraków.
Przedstawiciel Generalnej Dyrekcji stwierdził również wówczas, że bardziej efektywne będzie rozpoczęcie projektowania od przygotowania wielowariantowej koncepcji uwzględniającej wariantowanie tylko wybranych elementów zlokalizowanych na przebiegu istniejącego śladu drogi, następnie uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i w dalszej kolejności przystąpienie bezpośrednio do realizacji projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji ZRID.
Wówczas zostały również unieważnione przetargi na opracowanie dokumentacji projektowych dla odcinków Limanowa – Chełmiec, Białka – Skomielna Biała i Kasina Wielka – Limanowa.