Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na opracowanie koncepcji poprawy przepustowości 7-kilometrowego odcinka Nowy Targ – Szaflary na drodze krajowej nr 47. To kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego na Zakopiance.
Droga krajowa nr 47, łącząca węzeł Zabornia koło Rabki-Zdroju z Zakopanem, stanowi główny korytarz komunikacyjny zapewniający dojazd samochodem w Tatry z Krakowa. Od lat obserwuje się na niej ciągły wzrost natężenia ruchu. W 2021 roku średnie dobowe natężenie ruchu szacowano na 22 tys. pojazdów, co oznacza wzrost aż o 45% w porównaniu z rokiem 2015. Co więcej, w rzeczonym okresie o 73% wzrósł ruch samochodów ciężarowych. Tak duży ruch powoduje kumulację utrudnień w sezonach turystycznych.
GDDKiA od wielu lat sukcesywnie realizuje jednak przebudowę popularnej Zakopianki, w wyniku czego coraz większa część przebiegu trasy to droga w układzie 2x2. W przyszłym roku planowane jest oddanie do użytku odcinka Rdzawka – Nowy Targ, przez co
dwa pasy ruchu w każdym kierunku będą dostępne dla kierowców na całej długości między Krakowem a Nowym Targiem. Przewidywany dalszy etap prac zakłada zatem zwiększenie przepustowości odcinków na południe od Nowego Targu.
Jak informuje zarządca państwowej sieci dróg, w
przetargu na wykonanie koncepcji poprawy przepustowości odcinka drogi krajowej nr 47 za najkorzystniejszą uznana została oferta złożona przez spółkę IVIA, wyceniona na 3,75 mln zł. Od chwili podpisania kontraktu wykonawca będzie miał 32 miesiące na jej wykonanie, przy czym przedmiot umowy obejmie również uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Choć określenie szczegółowego zakresu prac będzie należało do wykonawcy opracowania, już dziś wiadomo, że odcinek Nowy Targ – Szaflary pozostanie w istniejącym śladzie, jednak tam, gdzie to możliwe, zostanie rozbudowany o drugi pas ruchu w każdym kierunku. Przewiduje się również rozbudowę skrzyżowań i przebudowę zjazdów. Warto dodać, że prace przygotowawcze w zakresie przebudowy odcinka Szaflary – Zakopane są bardziej zaawansowane.
Umowa na przygotowanie dokumentacji projektowej została bowiem podpisana już w styczniu. Jak wskazuje GDDKiA, przebudowa całego odcinka Nowy Targ – Zakopane możliwa będzie po 2028 roku.