Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi inwestycje związane nie tylko z budową nowej sieci dróg. Część zadań obejmuje prace przy istniejących już drogach. W 2024 roku zakończono 15 takich inwestycji. Wciąż natomiast wiele dróg jest w realizacji.
GDDKiA zwraca uwagę, że chociaż kierowcy najchętniej czytają informacje o budowie nowych dróg, a zwłaszcza autostrad i dróg ekspresowych, ważne są również mniejsze inwestycje obejmujące istniejącą już sieć dróg krajowych. Są to zadania związane m.in. z rozbudową dróg czy poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ubiegłym roku ukończono 15 takich inwestycji oraz ogłoszono przetargi na kolejne.
Przebudowane drogi w 2024 roku
Inwestycje na istniejących już drogach krajowych również niosą pozytywne efekty dla kierowców i okolicznych mieszkańców, dlatego nie można z nich rezygnować. Niosą za sobą m.in. większą przepustowość dróg czy zwiększają bezpieczeństwo chociażby przez rozdzielenie ruchu kołowego.
W samym 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła realizację 15 zadań związanych z rozbudową lub przebudową dróg krajowych o łącznej długości 75,5 km. Ich wartość wyniosła ponad miliard złotych, a były to następujące drogi:
- rozbudowa DK21 Słupsk – Ustka,
- poprawa BRD na DK1 Markowice – Brudzowice,
- rozbudowa DK22 Knybawa – Gnojewo,
- poprawa BRD na DK7 w m. Gaj,
- rozbudowa DK55 w m. Brachlewo,
- rozbudowa DK46 Nysa – Pakosławice,
- rozbudowa DK45 Praszka – granica woj. opolskiego i łódzkiego,
- rozbudowa DK17 Zamość – Łabunie,
- przebudowa DK91 Terespol – Stolno (z wyłączeniem mostu na Wiśle),
- rozbudowa DK62 Strzelno – Kobylniki,
- przebudowa DK8 Bardo – Bardo Przyłęk,
- rozbudowa DK84 Sanok – Zagórz,
- rozbudowa DK63 w m. Wygoda,
- rozbudowa DK22 Czarlin – Knybawa,
- rozbudowa DK53 Rozogi – Dąbrowy.
Obecnie w trakcie realizacji robót budowlanych znajduje się 30 inwestycji o łącznej długości blisko 217 km i wartości 4 mld zł.
W minionym roku ogłoszono również dziesięć przetargów na przebudowę lub rozbudowę dróg krajowych. Ich łączna długość to ponad 41 km a wartość – blisko 850 mln zł. Co więcej, w 2025 roku GDDKiA planuje gotowość do ogłoszenia kolejnych 24 przetargów o długości ponad 150 km i wartości około 2,6 mld zł. Będzie to m.in.:
- rozbudowa DK3 w rejonie Polany Jakuszyckiej,
- poprawa BRD na DK1 Koziegłowy – Markowice,
- rozbudowa DK60 Topola Królewska – Kutno,
- rozbudowa DK9 od końca obwodnicy Iłży do granicy woj. mazowieckiego i świętokrzyskiego,
- rozbudowa DK63 Czyżew Sutki – Czyżew,
- rozbudowa DK36 Prochowice – Lisowice,
- rozbudowa DK73 Pilzno – Brzostek,
- rozbudowa DK22 Człopa – Wałcz,
- rozbudowa DK45 Zawada – Jełowa.
Remonty i niwelowanie szkód po powodzi
Przebudowa i rozbudowa dróg to tylko część zadań GDDKiA w ciągu dróg już istniejących. Równie ważne są pozostałe gałęzi wpływające na bezpieczeństwo i komfort podróżujących Mowa tu oczywiście o praca remontowych i utrzymaniowych.
W 2024 roku wyremontowano odcinki dróg o długości ponad 70 kilometrów, a koszt tych prac wyniósł 68 mln zł. Wśród tych zadań były takie odcinki jak m.in. autostrada A4 na odcinku Ostropa – PPO Żernica i Stok – Mostki, droga ekspresowa S22 na odcinku Frombork – Braniewo Południowe czy S3 na odcinku Gryfino – Pyrzyce.
GDDKiA ogłosiła również 46 postępowań przetargowych na utrzymanie dróg krajowych, z czego 10 z nich dotyczyło całorocznego utrzymania, a pozostałe poszczególnych asortymentów robót podczas prac utrzymaniowych.
Dodatkowo zrealizowano 269 zadań z Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 o łącznej wartości 650 mln zł, które objęły budowę 44 km chodników, 22,5 km ciągów pieszo-rowerowych, 54 sygnalizacji świetlnych na przejściach dla pieszych, 34 zatoki autobusowe i 95 azyli dla pieszych. W realizacji jest z kolei 146 zadań o wartości około 620 mln zł. Ogłoszono również 89 przetargów o łącznej wartości blisko 400 mln zł, a tylko w pierwszej połowie 2025 roku planowanych jest 50 kolejnych – również o wartości 400 mln zł.
Miniona jesień w Polsce zaczęła się od klęski żywiołowej w postaci powodzi, która dotknęła południe kraju. Jej negatywne skutki odbiły się również na infrastrukturze, co zmusiło Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad do działania. Do wykonania było łącznie 532 zadań o szacunkowej wartości pół miliarda złotych. W 2024 roku zakończono 318 z nich, a plany na 2025 rok zakładają 19 długofalowych zadań inwestycyjnych związanych z odbudową lub przebudową zniszczonej infrastruktur i rozpoczęcie prac projektowych.