Partner serwisu
Drogi i autostrady

Ile kosztuje kilometr drogi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
20-08-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Ile kosztuje kilometr drogi
fot. GDDKiA
Autostrady najdrożej budowaliśmy w latach 2008 – 2012, a drogi ekspresowe w latach 2013-2015 – wynika z informacji podanej przez Ministerstwo Infrastruktury.

Rzeczywiste całkowite koszty budowy 1 km drogi klasy technicznej „A” dla dróg oddanych do ruchu w latach 2008 – 2012 wyniosły 65,6 mln zł – przekazał wiceminister infrastruktury i budownictwa Marek Chodkiewicz w odpowiedzi na interpelację poselską złożoną przez posła Artura Gieradę.

Poseł zwrócił uwagę, że skończył się na rynku czas kiedy firmy walczyły o kontrakty niskimi cenami, a coraz częściej zdarza się, że oferowane ceny przekraczają kosztorys inwestora. Zapytał więc jak kształtują się średnie ceny budowy kilometra drogi ekspresowej i autostrady i jak wyglądały one w przeszłości.

Jeśli chodzi o kilometr wybudowanej autostrady, przywołana wyżej cena z lat 2008 – 2012 była najwyższa. W latach 2013 – 2016 kilometr autostrady kosztował 53,1 mln zł. Analogicznych danych nie ma za lata 2017 i 2018, gdyż w tym okresie nie oddano do użytku żadnej drogi klasy A, natomiast jeśli chodzi o średnią cenę 1 km autostrad będących w realizacji, już po podpisaniu umowy, wynosi ona 47,5 mln zł.

Jeśli chodzi o drogi ekspresowe rzeczywiste całkowite koszty budowy 1 km dla dróg oddanych do ruchu w latach 2008 – 2012 wyniosły 40,7 mln zł. Dla tych, które oddano w latach 2013 – 2015 było 48,6 mln zł, a w latach 2017 – 2018 (wraz z jedną inwestycją oddaną w grudniu 2016 r.) – 38,7 mln zł.

Średnia cena 1 km drogi ekspresowej będących w realizacji (po podpisaniu umowy) wynosi 38,8 mln zł – podał odpowiadając na interpelację wiceminister. Oznacza to, że tylko w tym jednym przypadku, obecna cena jednego kilometra przekracza tę z okresu poprzedzającego.

Trzeba jednak pamiętać, że podane ceny zawierają wszystkie koszty inwestycji, nie tylko koszt robót budowlanych, zupełnie inna więc będzie cena drogi budowanej w nowym śladzie, inna prowadzonej w istniejącym korytarzu. Ceny jednego kilometra dla poszczególnych tras różnią się też w zależności choćby od liczby obiektów inżynierskich.

W ostatnim czasie ceny ofert w otwieranych przetargach rzeczywiście niejednokrotnie są wyższe od kosztorysu, a w części przypadków ostatecznych cen nadal nie znamy, bo najtańsze oferty w dniu otwarcia z czasem okazują się nieaktualne.

Chodzi tu przede wszystkim o sytuacje, w których oferenci, którzy złożyli najkorzystniejsze, zwykle jednocześnie najtańsze lub jedne z najtańszych ofert, rezygnują z podpisania umowy. Wówczas wybierane są kolejne propozycje, bywa przy tym że i oferenci z dalszych miejsc nie podpisują umów, a w skrajnych przypadkach trzeba ogłosić kolejny przetarg.

Tak było choćby np. w przetargach na S1 Pyrzowice – Podwarpie czy na przebudowę estakady w ciągu DK-1 w Przechowie w woj. kujawsko-pomorskim. W tym drugim przypadku w powtórzonym przetargu wszystkie oferty przekroczyły kosztorys – najniższa o ponad 22 mln zł.





Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Ostatni odcinek S11 w zachodniopomorskim ma wykonawcę

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Ostatni odcinek S11 w zachodniopomorskim ma wykonawcę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5