Jest umowa na budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Jawornik – Lutcza. Zadanie, za kwotę 1,909 mld zł, zrealizuje konsorcjum Gulermak i Budimex. Tym samym wykonawcy przejęli ostatni odcinek szlaku Via Carpatia na Podkarpaciu.
W ramach kontraktu powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 5,2 km z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu i pasem awaryjnym w każdym kierunku. W ciągu trasy powstaną m.in. estakada o długości 780 m wykonana na filarach wysokich na 36 m. Estakada poprowadzi ruch nad drogą krajowa nr 19. Kolejnym istotnym obiektem na trasie będzie dwunawowy tunel pod górą Kamieniec o długości blisko 3 km. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu drogi S19.
W ramach kontraktu powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka. Wykonane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, system zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. Powstaną dodatkowe jezdnie do obsługi terenu przyległego, przebudowane zostaną także drogi kolidujące z inwestycją.
Odcinek Jawornik – Lutcza będzie budowany w terenie o skomplikowanej budowie geologicznej charakterystycznej dla fliszu karpackiego. Badania podłoża pokazały bardzo zmienne warunki geologiczne. Teren inwestycji charakteryzuje się również różnorodnym ukształtowaniem terenu – występującymi naprzemiennie wzniesieniami i dolinami. Jest to także teren podatny na występowanie osuwisk.
– Wybór Budimeksu jako wykonawcy przy tak skomplikowanym projekcie dobrze świadczy o naszym wieloletnim doświadczeniu – mówi Artur Popko, prezes Budimeksu. - Gülermak po raz kolejny został wybrany do realizacji strategicznego i wymagającego technicznie projektu infrastrukturalnego w Polsce na świecie. Nasz doświadczony personel ma na swoim koncie setki kilometrów zrealizowanych tuneli oraz obiektów inżynieryjnych – mówi Bülent Özdemir, prezes Gülermak. Przypomina, że w Polsce firma drążyła już tunele w mieście czy pod rzekami.
Kontrakt ma być zrealizowany w ciągu 59 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych.
Oferta zwycięskiego konsorcjum została wybrana spośród siedmiu, które zostały złożone w tym przetargu. Była druga od najtańszych. Niższą cenę zaproponowała wykonawca z Turcji – Kolin. Zanim doszło do ostatecznego wyboru wykonawcy i zawarcia umowy przetargiem dwukrotnie zajmowała się Krajowa Izba Odwoławcza, a także sąd. Najpierw Kolin zakwestionował przed KIO czynność żądania wyjaśnień do oferty – Izba przyznała rację wykonawcy, ale z wyrokiem sądu nie zgodził się sąd, do którego odwołała się GDDKiA. Po pierwszym rozstrzygnięciu wybrano ofertę tureckiego wykonawcy, ale ta decyzja została podważona w KIO. W sprawie znów wypowiadał się sąd. Ostatecznie oferta najtańszego oferenta została unieważniona, a kontrakt przypadł konsorcjum Gulermak i Budimex.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.