Gdańsk Transport Company, koncesjonariusz i zarządca autostrady A1 z Gdańska do Torunia zamierza rozbudować Place Poboru Opłat – pojawią się na nich dodatkowe bramki – informuje „Gazeta Pomorska”.
Więcej bramek na A1
Anna Kordecka, rzeczniczka GTC
informuje „Gazetę Pomorską”, że w PPO w Nowej Wsi powstanie jedna bramka wjazdowa i dwie wyjazdowej, natomiast w Rusocinie pojawią się dwie dodatkowe bramki wyjazdowe. Powinny być gotowe przed przyszłorocznymi wakacjami.
Koncesjonariusz bierze tez pod uwagę inne, zaawansowane technologiczne rozwiązania, które usprawnią wjazd i wyjazd z autostrady płatnej. Rozważano automatyczne wydawanie biletu oraz bramki naprzemienne pozwalające na dostosowanie ich liczby w zależności od natężenie ruchu w danym kierunku.
Bartosz Kieżnożycki, ekspert Unii Rynku Budowlanego i Inwestycji zwraca uwagę na to, że gdy zakończy się budowa drogi ekspresowej S7 łącząca Warszawę z Trójmiastem, wówczas mieszkańcy stolicy nie będą już podróżować tak często nad morze autostradami A2 i A1, co powinno rozładować korki przed bramkami na autostradzie zarządzanej przez GTC. Ekspert mówi „Gazecie Pomorskiej”, że najlepszym rozwiązaniem na uniknięcie korków byłoby wprowadzenie elektronicznego poboru opłat.
Przygotowania do wprowadzenia powszechnego e-myta
We wrześniu Elżbieta Bieńkowska odchodząca ze stanowiska minister infrastruktury i rozwoju przedstawiła koncepcję wprowadzenia elektronicznego systemu poboru opłat na autostradach dla samochodów osobowych. Zakłada on pobór bezbramkowy.
– Przeprowadzone do tej pory analizy przekonują mnie, że w przypadku polskich autostrad najbardziej odpowiedni będzie elektroniczny system z urządzeniem pokładowym i takie rozwiązanie rekomenduję. Jest ono przede wszystkim jasne, przejrzyste i sprawiedliwe. Kierowca będzie wnosił opłatę proporcjonalną do liczby przejechanych kilometrów –
powiedziała wicepremier Elżbieta Bieńkowska.
Aktualnie trwają prace nad rozwiązaniami prawnymi mającymi umożliwić wprowadzenie nowego systemu poboru opłat. Do wdrożenia zintegrowanego systemu poboru opłat konieczne będą zmiany ustawowe, czyli zmiana ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz innych ustaw, a także wydanie nowych aktów wykonawczych wdrażających system lub też zmiana istniejących.