Wybudowanie zachodniej obwodnicy Szczecina niesie ze sobą wiele wyzwań. Część z nich dotyczy wielkich firm funkcjonujących w całej aglomeracji szczecińskiej i okolicach. W Policach działa Grupa Azoty, która w związku z budową musi mierzyć się z trudnościami logistycznymi, jednakże finał prac przyniesie dla samych zakładów wiele korzyści.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w grudniu ogłosiła
przetarg na wybór wykonawcy zachodniej obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6, co oznacza, że rozpoczęcie prac przy tym projekcie zbliża się wielkimi krokami. Inwestycja od dawna jest wyczekiwana przez mieszkańców całego województwa.
Głównym celem wybudowania zachodniego obejścia będzie zmniejszenie transportu samochodów ciężarowych przez Szczecin, ale również ułatwienie i skrócenie czasu podróży pomiędzy miasta czy też nad morze. Na nowej drodze skorzystają nie tylko obywatele, ale również wiele firm działających w regionie, jak chociażby Grupa Azoty Police.
Wyzwanie logistyczne dla Grupy Azoty Elżbieta Łabno – dyrektor departamentu komunikacji korporacyjnej i marki Grupa Azoty S.A. zwraca uwagę, że „prace przy budowie zachodnie obejścia Szczecina będą wyzwaniem organizacyjnym”.
– Wejście do nowobudowanego tunelu, jak i węzeł będą w bezpośredniej bliskości terenów Grupy Azoty Police. Spółka będzie na to przygotowana. Obecnie opracowywane są alternatywne rozwiązania (m.in. dostosowanie tras, większe wykorzystanie portu), które w porozumieniu z GDDKiA będą wdrażane na odpowiednim etapie budowy, tak aby w jak najmniejszym stopniu wpływało to na aspekt logistyki i funkcjonowania Spółki – wyjaśnia.
Wkład spółki w budowę zachodniej obwodnicy Szczecina Grupy Azoty od samego początku prac przy zachodniej obwodnicy Szczecina byli w stałym kontakcie z instytucjami zajmującymi się tematem budowy – od samego wsparcia inicjatywy powstania obwodnica, „przedstawiając szereg argumentów przemawiających za tą inicjatywą w aspektach szans dla rozwoju spółki i całej grupy kapitałowej oraz całego regionu, a także aspektów bezpieczeństwa i komfortu samych mieszkańców”.
– Kontakt z GDDKIA na etapie koncepcyjnym i planistycznym ma miejsce nieustannie od 2019 roku. Dodatkowo, na etapie projektowania, Grupa Azoty Police była w bezpośrednim kontakcie z firmą Voeesing Polska, odpowiedzialną za przygotowania projektu zachodniego obejścia Szczecina. Komunikacja ta dotyczyła wielu kwestii technicznych oraz infrastrukturalnych, mogących mieć bezpośredni wpływ na policką spółkę – dodaje Łabno.
Na tym jednak nie koniec, bo spółka cały czas jest zaangażowana w dalsze działania nie tylko przy samej obwodnicy, ale również kolejnych inwestycjach.
– Grupa Azoty Police w dalszym ciągu aktywnie uczestniczy w działaniach planistycznych m.in. poprzez lobbowanie na rzecz rozszerzenia Inwestycji o Kolejową Zachodnią Obwodnicę Szczecina. Taka inwestycja nie tylko usprawniłaby transport towarowy, ale także zwiększyłaby bezpieczeństwo, poprzez wyprowadzenie transportu materiałów niebezpiecznych poza obszary miejskie Szczecina i Polic. A dodatkowo byłaby ogromną szansą na rozwój polickiego Portu oraz całej Grupy Azoty – zdradza przedstawicielka spółki.
Jakie korzyści dla Grupy Azoty?
Na ten moment Grupa Azoty nie jest w stanie jednoznacznie ocenić wszystkich korzyści, jakie dla spółki przyniesie wybudowanie zachodniej obwodnicy Szczecina, ale, jak zapewnia Łabno, „wszyscy są zgodni, że jest to ogromna szansa dla Grupy Azoty Police”.
– Przede wszystkim dostrzegamy szanse związane bezpośrednio z samym funkcjonowaniem Grupy Azoty poprzez lepsze możliwości transportowo-logistyczne, które wpłyną na niższe koszty, krótszy czas i łatwość transportu produktów i surowców drogą lądową (bezpośredni wyjazd na drogę szybkiego ruchu) – wskazuje przedstawicielka Grupy Azoty.
Dodaje, że „powstała obwodnica może również zwiększyć atrakcyjność terenów będących w posiadaniu polickiej Spółki, a co za tym idzie możliwości ich dzierżawy przyszłym Inwestorom, dla których aspekt dostępu do drogi szybkiego ruchu może być aspektem determinującym decyzję o zainwestowaniu swojego kapitału na tych terenach”.
Trzecią korzyścią, której Grupa jest pewna już teraz, jest wzrost znaczenia portu w Policach w przyszłości.
– Atrakcyjność jego położenia jak i terenów wokół portu znacznie wzrośnie, co może przełożyć się na zwiększenie ilości przeładowywanych towarów, i w dalszej kolejności na rozwój infrastruktury portowej – przewiduje dyrektor departamentu komunikacji.
Elżbieta Łabno podsumowała, że „wszystkie ta aspekty powinny się docelowo przełożyć na korzyści finansowo-biznesowe Grupy Azoty Police”.