Poszerzenie autostrady A2 między Łodzią a Warszawą jest jednym z najważniejszych zadań stojących przed GDDKiA – uważa członek sejmowej Komisji Infrastruktury i były minister infrastruktury poseł PO Cezary Grabarczyk. Jego zdaniem należy też już dziś dokładnie zaplanować sposób obsługi przez autostradę Centralnego Portu Komunikacyjnego i powiązania z lokalną siecią drogową w jego rejonie.
– Trasa A2 to jedna z najważniejszych arterii drogowych w Polsce i dbanie o jej optymalną przepustowość musi być priorytetem Dyrekcji – podkreśla Grabarczyk. Jak twierdzi, częste zmiany w kierownictwie GDDKiA powodują nawarstwianie się kolejnych potrzeb. Poszerzenie odcinka Łódź – Warszawa powinno, zdaniem posła, być realizowane jednocześnie z innymi dużymi projektami drogowymi, takimi jak budowa trasy S7 czy przedłużenie A2 do granicy wschodniej.
Rezerwa terenu już jest
Rozmówca RI przypomina, że przyszłe pojawienie się konieczności dobudowania trzecich pasów było przewidywane już na etapie budowy autostrady. Na całym odcinku pozostawiono rezerwę terenu, wolne miejsce na obiektach mostowych i prześwity pod obiektami inżynieryjnymi. Jak przyznaje były minister, obecne natężenie ruchu na autostradzie A2 przewyższa jednak wszelkie prognozy dostępne przed decyzją o jej budowie. – Dlatego jej przepustowość jest dziś na wyczerpaniu. Popularność tego odcinka wzmaga fakt, że do tej pory przejazd jest nieodpłatny. Z całą pewnością podczas prac nad poszerzeniem te opłaty nie zostaną wprowadzone – zwraca uwagę Grabarczyk.
Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało także likwidację nieczynnego punktu poboru opłat w okolicach Pruszkowa. – Działania poprawiające bezpieczeństwo i przepustowość drogi należy oceniać pozytywnie. Taki skutek może mieć likwidacja niedziałającego punktu poboru opłat. Jednak przed decyzją o likwidacji punktu powinno być podjęte ostateczne rozstrzygnięcie co do sposobu poboru opłat, tymczasem znowu następuje opóźnienie tej decyzji: publiczny operator nie był w stanie poradzić sobie z tym zadaniem i sięgnął po dotychczasowego operatora prywatnego. Mamy też zamieszanie z elektronicznym systemem poboru – krytykuje Grabarczyk.
W przyszłości – równoległa droga Warszawa – CPK?
Elementem, którego nie można pomijać w rozważaniach na temat przepustowości A2, są plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Bez rozbudowy autostrady A2 budowa CPK w ogóle nie będzie możliwa – uważa były minister. – Zresztą trudno w ogóle mówić o rozwiązaniach w kontekście CPK, ponieważ sam Port jest wciąż dużą niewidomą. Na dzień dzisiejszy mamy jedynie spółkę powołaną do budowy CPK, której głównym zajęciem jest poszerzanie składu zarządu. Wciąż czekamy na profesjonalne opracowania dotyczące np. zwiększonych obciążeń w ciągach komunikacyjnych prowadzących do CPK – zaznacza.
Jako ważne kwestie do rozstrzygnięcia wymienia lokalizację planowanych zjazdów do lotniska, a także sposób powiązania przebudowy A2 z drogami lokalnymi oraz liniami kolejowymi, które w obsłudze
CPK mają odgrywać pierwszoplanową rolę. – W perspektywie niezbędne będzie stworzenie równoległego odcinka od węzła Wiskitki w stronę Warszawy i przygotowanie zupełnie nowego wyjścia ze stolicy – przewiduje Grabarczyk.
S8 Łódź – Tomaszów powinna powstać wcześniej
Jego zdaniem niezależnie od poszerzenia A2 powinno się też wybudować odcinek drogi S8 Łódź – Tomaszów Mazowiecki. – Ta budowa powinna uzyskać priorytet, ponieważ odciąży A2 podczas rozbudowy. Nietrudno sobie wyobrazić, co się będzie działo podczas prac budowlanych na A2, która już dziś jest zatłoczona – argumentuje rozmówca RI.
Za „wyprostowaniem” S8, o które
zabiegają samorządowcy z Łodzi i gmin położonych między stolicą regionu a Tomaszowem, przemawiają także zobowiązania, które Polska przyjęła na siebie w ramach Unii Europejskiej. Inwestycja ta na skutek zabiegów ówczesnego polskiego rządu znalazła się w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1315/2013 w sprawie „unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej”. – Polskie władze są zobowiązane do respektowania prawa Unii Europejskiej i nadszedł najwyższy czas, by minister Adamczyk zdał sobie z tego sprawę. Resort infrastruktury powinien wystąpić z wnioskiem o nowelizację rozporządzenia określającego sieć autostrad i dróg ekspresowych i wprowadzić do sieci tę drogę – postuluje poseł.