Do końca dekady powinno być wybudowanych 100 obwodnic zaplanowanych w ramach rządowego programu. Na razie gotowe są dwie. Zadania ujęte na liście rezerwowej jeszcze muszą poczekać.
Program Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 został przyjęty przez rząd w kwietniu 2021 r. Przewidziano w nim inwestycje, których efektem ma być wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrów miejscowości. Na potrzeby programu w całym kraju wytypowane zostały 153 zadania. W zależności od stanu prac przygotowawczych oraz znaczenia dla rozwoju sieci podzielono je na dwie grupy – sto zadań trafiło do realizacji, pozostałe to lista rezerwowa.
Dwie pierwsze inwestycje z listy podstawowej zostały już zrealizowane. To obwodnice
Smolajn w ciągu DK-51 w woj. warmińsko-mazurskim oraz
Brzezia na DK-25 w woj. pomorskim. Pierwszą wybudował Budimex, a kierowcy korzystają z niej od sierpnia 2022 r. (inwestycja została oddana do ruchu 2 miesiące przed umownym terminem). Obwodnica Brzezia jest dostępna dla kierowców od jesieni 2022 r. to zadanie zrealizowało konsorcjum firm Polimex Mostostal i Polimex Infrastruktura.
W realizacji jest obecnie 16 zadań obwodnicowych. To obwodnice Koźmina Wielkopolskiego (DK-15), Gostynia (DK-12), Grzymiszewa (DK-72), Strykowa (DK-32), Żodynia (DK-32), Dzwoli oraz Gorajca (DK-47), Lipska (DK-79) i Pułtuska (DK-61). To także obejścia drogowe Suchowoli oraz Sztabina (DK-8), Gryfina (DK-31), Szczecinka (DK-20), Strzelec Krajeńskich (DK-22), Wąchocka (DK-42) i Gąsek (DK-65).
Kolejne 4 zadania są w przetargu. To obwodnice
Krosna Odrzańskiego (DK-29),
Szwecji (DK-22),
II etap obwodnicy Sanoka (DK-28) oraz
obwodnica Głogowa (DK-12).
Pozostałe 78 zadań jest na etapie prac przygotowawczych.
Lista rezerwowa zawiera 57 zadań. To te inwestycje, które mogą być realizowane w kolejnej perspektywie programowania unijnego. W tej „poczekalni” są m.in. obwodnice Strzelina, Szprotawy, Gorlic, Namysłowa, Turku czy Krotoszyna. Inwestycje te miałyby szansę na realizację, gdyby wygospodarowane zostały oszczędności przy realizacji zadań z listy podstawowej. Na razie jednak muszą poczekać. – Rozliczenie inwestycji następuje dopiero po jej zakończeniu. Biorąc to pod uwagę, na tym etapie realizacji programu jest za wcześnie, aby mówić o oszczędnościach i przenoszeniu inwestycji z listy rezerwowej na listę podstawową – wyjaśnia naszemu portalowi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Jak informuje rzecznik, Ministerstwo Infrastruktury może podjąć decyzję o rozpoczęciu prac przygotowawczych dla kolejnych zadań planowanych do realizacji. – Prace przygotowawcze to kluczowy, najbardziej czasochłonny etap każdej inwestycji, który wymaga uzyskania wielu decyzji administracyjnych, m.in. decyzji środowiskowej. Zadania te są planowane do przygotowania w celu jak najszybszej realizacji w kolejnym okresie programowania, po zapewnieniu środków finansowych – dodaje rzecznik MI.