Partner serwisu
Drogi i autostrady

Gostyń z otwartą obwodnicą w przebiegu DW nr 434 [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Data publikacji:
05-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-12-2023
Liczący 20 tys. mieszkańców Gostyń przez lata był drogowym wąskim gardłem w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 434, łączącej Kleszczewo i Miejską Górkę. W dniu 4 grudnia oddano do użytku długo oczekiwaną obwodnicę miasta w osi północ-południe. Trwa także budowa obwodnicy w osi wschód-zachód w przebiegu drogi krajowej nr 12.

Droga wojewódzka nr 434 należy do najważniejszych dróg samorządowych w województwie wielkopolskim. Łączy węzły Kleszczewo i Kórnik na drogach ekspresowych S5 i S11 z Miejską Górą nieopodal Rawicza przez miasta Śrem, Dolsk, Gostyń i Krobia. Przed oddaniem do użytku drogi ekspresowej S5 między Poznaniem a Wrocławiem była popularną trasą alternatywną dla obciążonej (i na wielu odcinkach niebezpiecznej) drogi krajowej nr 5.

Przejazd przez Gostyń był wyjątkowo uciążliwy. Przejazd przez całe miasto w osi północ-południe zajmował aż 8 kilometrów, praktycznie na całym odcinku w terenie zabudowanym, pełnym skrzyżowań. Budowa obejścia miasta w przebiegu rzeczonej trasy była zatem jedną z najbardziej oczekiwanych inwestycji w obwodnice w regionie. W tym miejscu warto zaznaczyć, że niewiele większy Śrem, liczący niespełna 28 tys. mieszkańców, posiadał obwodnicę w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 434 już od 2007 roku.

Inwestycja samorządu województwa wielkopolskiego

Od 4 grudnia kierowcy mogą jednak w końcu korzystać z obwodnicy Gostynia, która połączyła skrzyżowanie z drogą powiatową nr 4938P Gostyń – Krajewice ze skrzyżowaniem z drogą powiatową nr 4954P Gostyń – Smogorzewo. – 4 grudnia skończyła się w powiecie gostyński epoka marzeń o obwodnicy – komentował starosta powiatu gostyńskiego Robert Marcinkowski. Obejście miasta ma niespełna 8,5 kilometra długości. Przejazd przez Gostyń będzie zatem nieco dłuższy w zakresie liczby przejechanych kilometrów, jednak znacznie szybszy i bezpieczniejszy. O postępach w realizacji obwodnicy informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w kwietniu.



 Nowy odcinek wybudował samorząd województwa wielkopolskiego ze wsparciem z funduszy europejskich o wartości 118 mln zł w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Łączna wielkość nakładów inwestycyjnych na ten cel wyniosła blisko 140 mln zł. W ramach inwestycji oprócz drogi powstał most na rzece Stara Kania w gminie Piaski, wiadukt nad linią kolejową Kąkolewo – Jarocin, czy też bezkolizyjny węzeł z drogą krajową nr 12 na jej istniejącym przebiegu.

Wykonawcą inwestycji był Strabag. Prace budowlane trwały niespełna dwa lata. – Wielu sceptyków uważało, że nie damy rady, bo budowa musi potrwać trzy lata – wskazywał wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. Trzeba jednak przypomnieć, że inwestycja miała zostać zrealizowana dużo wcześniej. Wcześniejsze zapowiedzi władz samorządowych Wielkopolski wskazywały na oddanie do użytku nowej trasy w 2019 roku. Samorząd wojewódzki oprócz budowy obwodnicy zrealizował również rozbudowę skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 434 z aleją Kasyna Gostyńskiego i ulicą Europejską, gdzie powstało rondo.

Za dwa lata druga obwodnica

W trakcie realizacji znajduje się natomiast obwodnica Gostynia w przebiegu drogi krajowej nr 12. Ponad 17-kilometrowy nowy odcinek umożliwi ominięcie Gostynia oraz dużej wsi Piaski w osi wschód-zachód. Inwestycja o wartości blisko 247 mln zł jest realizowana przez konsorcjum Mirbudu i Kobylarni w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Trasa ma zostać oddana do użytku w 2025 roku.



Dopiero wówczas mieszkańcy Gostynia odetchną z ulgą. Istniejący odcinek “krajowej dwunastki” przebiega bowiem przez ścisłe centrum Gostynia. – Cieszymy się bardzo z otwarcia obwodnicy (w przebiegu – red.) drogi wojewódzkiej nr 434, bo to spełnienie kilkudziesięciu lat marzeń, ale jednocześnie mamy świadomość, że dopiero oddanie także obwodnicy (w przebiegu – red.) drogi krajowej 12 kompleksowo rozwiąże problemy komunikacji w Gostyniu – komentował Jerzy Kulak, burmistrz miasta.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zakończono nabór wniosków na projekty transportowe w ramach CEF

Drogi i autostrady

Zakończono nabór wniosków na projekty transportowe w ramach CEF

Mikołaj Kobryński 01 lutego 2024

Horała: Nie udało się uniknąć błędów

Biznes i przemysł

Horała: Nie udało się uniknąć błędów

Mateusz Kieruzal 01 lutego 2024

Łódzkie otwiera nowe rondo i zapowiada przebudowę DW-583

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Mazowsze. Wielu chętnych projektować rozbudowę drogi Stupsk – Konopki

Drogi i autostrady

Mazowsze. Wielu chętnych projektować rozbudowę drogi Stupsk – Konopki

Przemysław Farsewicz 01 lutego 2024

Łódzkie otwiera nowe rondo i zapowiada przebudowę DW-583

Drogi i autostrady

Może zabraknąć środków na finansowe zabezpieczenie inwestycji

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Zakończono nabór wniosków na projekty transportowe w ramach CEF

Drogi i autostrady

Zakończono nabór wniosków na projekty transportowe w ramach CEF

Mikołaj Kobryński 01 lutego 2024

Horała: Nie udało się uniknąć błędów

Biznes i przemysł

Horała: Nie udało się uniknąć błędów

Mateusz Kieruzal 01 lutego 2024

Łódzkie otwiera nowe rondo i zapowiada przebudowę DW-583

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Mazowsze. Wielu chętnych projektować rozbudowę drogi Stupsk – Konopki

Drogi i autostrady

Mazowsze. Wielu chętnych projektować rozbudowę drogi Stupsk – Konopki

Przemysław Farsewicz 01 lutego 2024

Łódzkie otwiera nowe rondo i zapowiada przebudowę DW-583

Drogi i autostrady

Może zabraknąć środków na finansowe zabezpieczenie inwestycji

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5