Po 13 miesiącach robót budowlanych w Tworogu na drodze krajowej nr 11 udostępniono kierowcom most nad ciekiem Blaszynówka. Nowo powstały obiekt mostowy zastąpił wysłużoną konstrukcję, która powstała ponad 50 lat temu. Zadanie było częścią większego projektu, współfinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF Mobilność Wojskowa.
W dniu 12 sierpnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wraz z wydaniem przez Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego udostępniła kierowcom nowy obiekt mostowy nad ciekiem Blaszynówka w ciągu drogi krajowej nr 11 w Tworogu. To wieś będąca siedzibą gminy o tej samej nazwie w powiecie tarnogórskim w województwie śląskim. Nowy most zastąpił wysłużoną konstrukcję (żelbetową, jednoprzęsłową i belkowo-płytową) która została oddana do użytku w 1970 roku. Jest dostosowany do współczesnych wymogów w zakresie nośności i wymiarów.
OpenStreetMap
Jego długość wynosi blisko 21 metrów, zaś szerokość – 12 metrów. Z kolei szerokość pasa ruchu wynosi 3,5 metra. Na moście powstały również obustronne metalowe opaski. W ramach przedsięwzięcia o wartości ponad 4 mln zł wykonano ponadto naniesienie nowej nawierzchni jezdni na fragmencie trasy wraz z korektą niwelety drogi, zabudowę elementów wyposażenia oraz przebudowę skarp i umocnienie koryta cieku Blaszynówka w obrębie mostu. Podczas robót budowlanych kierowcy korzystali z mostu tymczasowego, który zastąpił rozebrany stary most. Wykonawcą zadania była spółka Primost Serwis. Umowa na realizację prac została podpisana w ubiegłym roku w lipcu.
Warto dodać, że inwestycja została zrealizowana w ramach większego projektu, który uzyskał dofinansowanie ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF Mobilność Wojskowa. Projekt ten obejmuje zadania w zakresie rozbudowy i budowy obiektów mostowych na trasach przeznaczonych do przerzutu wojsk. Dostosowane do przenoszenia obciążeń typowych dla ciężkiego sprzętu wojskowego mosty będą zatem stanowiły infrastrukturę podwójnego zastosowania. Rzeczony projekt podzielono na pięć przedsięwzięć inwestycyjnych, obejmujących budowę lub rozbudowę łącznie siedmiu obiektów mostowych. Obok przywołanego mostu są to obiekty nad rzeką Gwdą w ciągu DK nr 10 (Piła, województwo wielkopolskie), przez rzekę Gardęga w ciągu DK nr 16 (Kisielice, województwo warmińsko-mazurskie), nad rzekami Gwdą i Notecią w ciągu DK nr 11 (Ujście, województwo wielkopolskie) oraz nad rowem wałowym w ostatnim z wyżej wymienionych miast. Cały projekt ma zostać zrealizowany do końca 2026 roku.