Zanim odpowiemy na pytanie czy, a jeżeli tak to w jaki sposób, nowa technologia z zakresu poboru opłat może pomóc nam rozwiązać przynajmniej część istniejących w Polsce problemów z zakresu transportu, rozważmy czym właściwie jest technologia GNSS?
W skrócie, GNSS (ang. Global Navigation Satellite Systems) jest to ogólne określenie systemów nawigacji satelitarnej o zasięgu globalnym, służących do precyzyjnego określania położenia pojazdu, przy wykorzystaniu sieci satelitów. Najpopularniejszym systemem tego typu jest powszechnie znany system GPS.
Systemy GNSS znajdują zastosowanie nie tylko w codziennym życiu, przy wykorzystywaniu popularnych aplikacji takich jak chociażby mapy czy też wszelkiego rodzaju oprogramowanie mobilne korzystające z lokalizatorów, ale używane są również w zaawansowanych rozwiązaniach dla biznesu oraz przy wypełnianiu zadań publicznych przez organy administracji.
Jednym z tego typu wdrożeń jest wykorzystywanie GNSS przy poborze opłaty za przejazd wyliczanej w oparciu o pokonany dystans. System taki wymaga kilku ważnych komponentów, m. in. urządzenia OBU (On-Board-Unit), połączenia GSM oraz systemu centralnego (back office) – a to wszystko w celu poprawnego naliczenia właściwej opłaty za przejazd drogami płatnymi po których poruszał się dany pojazd. Dane z urządzenia OBU są filtrowane i nakładane na mapę z siecią dróg płatnych, co pozwala na właściwe zidentyfikowanie pojazdów, w stosunku do których opłata powinna zostać naliczona i pobrana.
Dlaczego systemy GNSS?
Systemy satelitarne w porównaniu np. do tradycyjnej technologii DSRC nie wymagają przydrożnej infrastruktury do naliczania opłaty, co pozwala na znaczne obniżenie kosztów funkcjonowania lub wdrożenia nowych odcinków dróg płatnych i przyłączenia ich do funkcjonującego już systemu poboru opłat. Systemy satelitarne w powyższym kontekście są już używane m.in w państwach takich jak: Niemcy, Słowacja, Węgry, Belgia.
Warto przy tym podkreślić, iż zastosowanie GNSS nie oznacza automatycznie możliwości całkowitego pozbycia się infrastruktury przydrożnej. Nierozłącznym elementem systemu GNSS jest bowiem komponent/system kontrolny tzw. Enforcement Tolling, oparty zasadniczo na technologii ANPR/OCR.
Vitronic jako lider systemów wizyjnych dostarczył rozwiązania ANPR m.in do jednego z największych systemów poboru opłat tj. do systemu niemieckiego. Vitronic od lat wprowadza nowe generacje urządzeń, które z sukcesem sprostały wysokim wymaganiom technicznym i jakościowym, jakie zostały postawione firmie kilka lat temu przez niemieckiego operatora.
Należy pamiętać, że systemy ANPR nie muszą zawsze kojarzyć się z wielkimi bramownicami; systemy te Vitronic może m. in. zainstalować w masztach na poboczu drogi, na istniejących wysięgnikach, za znakami drogowymi lub na mobilnych jednostkach kontrolnych.
Już dziś w Polsce jedna ze służb używa technologii Vitronic do automatycznego rozpoznawania numerów rejestracyjnych, która została zainstalowana na radiowozach i jest praktycznie niezauważalna dla użytkowników dróg. W swoich rozwiązaniach firma Vitronic, która ma już od kilku lat swój oddział w Polsce (Kędzierzyn Koźle i Warszawa) wykorzystuje technologię laserową LIDAR (Light Detection and Ranging).
Jak działa technologia LIDAR
Laser wysyła poprzez dedykowany układ optyczny bardzo krótkie i precyzyjnie odmierzone wiązki światła, używane nie tylko do detekcji pojazdów ale również do ich klasyfikacji na różnego rodzaju kategorie, zgodnie z konkretnymi wymaganiami danego klienta/operatora. Systemy Vitronic gwarantują najważniejsze cechy charakteryzujące sprawne i efektywne systemy poboru opłat tj. ciągłość świadczenia usług, najwyższą jakość dostarczanych produktów i usług, bardzo wysoki wskaźnik detekcji pojazdów i odczytu tablic rejestracyjnych, kompletność i integralność danych oraz kompatybilność z istniejącymi rozwiązaniami.
Niewątpliwymi zaletami systemu GNSS są:
• Otwartość na potencjalnie nowe funkcjonalności • Modularność • Możliwość połączenia z innymi systemami, np. służącymi do ochrony granic, wykorzystywanymi przez Policję (poszukiwane pojazdy) itp. • Wykorzystanie istniejącej infrastruktury systemu poboru opłat • Kontrola transportu- nadzór nad przewozem towarów niebezpiecznych • Podniesienie ogólnego bezpieczeństwa ruchu drogowego
Niewątpliwie, prace które toczą się aktualnie w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego i Ministerstwie Infrastruktury mają na celu stworzenie systemu także wygodniejszego dla samych kierowców, co umożliwiłoby chociażby płynne podróżowanie po drogach płatnych takich jak A4 i A2. Wszyscy dobrze wiemy jak wyglądają Punkty Poboru Opłat w Polsce podczas wakacji, świąt lub tzw. „długich” weekendów − wielokilometrowe zatory powodujące ogromne straty nie tylko samego czasu, ale także generujące koszty dla przemysłu i przedsiębiorstw.
Tak jak wspomniano, system oparty na GNSS nie wymaga specjalnej infrastruktury przydrożnej w celu jego rozbudowy i dodania nowych odcinków dróg płatnych, w związku z czym koszty ponoszone przez sektor publiczny, w szczególności w perspektywie długofalowej, ulegają istotnemu ograniczeniu. Efektywnie działający system to także zwiększenie samych przychodów do budżetu państwa, dzięki którym możliwe są chociażby dalsze inwestycje w utrzymanie i rozwój infrastruktury drogowej.
Podsumowując, zapewne wszyscy życzylibyśmy sobie takiego systemu, który będzie nie tylko wygodny w użytkowaniu i transparentny − bez zatorów i korków na bramkach, efektywny, tj. pozwalający na pozyskiwanie środków, które następnie będą przekazywane na poprawę stanu istniejących dróg i budowę nowych autostrad w Polsce, ale który również będzie mógł pełnić szereg innych, dodatkowych funkcji podnoszących nasze wspólne bezpieczeństwo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.