Partner serwisu
Drogi i autostrady

GNSS jako rozwiązanie problemu kolejek na bramkach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
10-03-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Vitronic

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
GNSS jako rozwiązanie problemu kolejek na bramkach
fot. Vitronic
Zanim odpowiemy na pytanie czy, a jeżeli tak to w jaki sposób, nowa technologia z zakresu poboru opłat może pomóc nam rozwiązać przynajmniej część istniejących w Polsce problemów z zakresu transportu, rozważmy czym właściwie jest technologia GNSS?

W skrócie, GNSS (ang. Global Navigation Satellite Systems) jest to ogólne określenie systemów nawigacji satelitarnej o zasięgu globalnym, służących do precyzyjnego określania położenia pojazdu, przy wykorzystaniu sieci satelitów. Najpopularniejszym systemem tego typu jest powszechnie znany system GPS.

Systemy GNSS znajdują zastosowanie nie tylko w codziennym życiu, przy wykorzystywaniu popularnych aplikacji takich jak chociażby mapy czy też wszelkiego rodzaju oprogramowanie mobilne korzystające z lokalizatorów, ale używane są również w zaawansowanych rozwiązaniach dla biznesu oraz przy wypełnianiu zadań publicznych przez organy administracji.

Jednym z tego typu wdrożeń jest wykorzystywanie GNSS przy poborze opłaty za przejazd wyliczanej w oparciu o pokonany dystans. System taki wymaga kilku ważnych komponentów, m. in. urządzenia OBU (On-Board-Unit), połączenia GSM oraz systemu centralnego (back office) – a to wszystko w celu poprawnego naliczenia właściwej opłaty za przejazd drogami płatnymi po których poruszał się dany pojazd. Dane z urządzenia OBU są filtrowane i nakładane na mapę z siecią dróg płatnych, co pozwala na właściwe zidentyfikowanie pojazdów, w stosunku do których opłata powinna zostać naliczona i pobrana.

Dlaczego systemy GNSS?

Systemy satelitarne w porównaniu np. do tradycyjnej technologii DSRC nie wymagają przydrożnej infrastruktury do naliczania opłaty, co pozwala na znaczne obniżenie kosztów funkcjonowania lub wdrożenia nowych odcinków dróg płatnych i przyłączenia ich do funkcjonującego już systemu poboru opłat.
Systemy satelitarne w powyższym kontekście są już używane m.in w państwach takich jak: Niemcy, Słowacja, Węgry, Belgia.

Warto przy tym podkreślić, iż zastosowanie GNSS nie oznacza automatycznie możliwości całkowitego pozbycia się infrastruktury przydrożnej. Nierozłącznym elementem systemu GNSS jest bowiem komponent/system kontrolny tzw. Enforcement Tolling, oparty zasadniczo na technologii ANPR/OCR.

Vitronic jako lider systemów wizyjnych dostarczył rozwiązania ANPR m.in do jednego z największych systemów poboru opłat tj. do systemu niemieckiego. Vitronic od lat wprowadza nowe generacje urządzeń, które z sukcesem sprostały wysokim wymaganiom technicznym i jakościowym, jakie zostały postawione firmie kilka lat temu przez niemieckiego operatora.

Należy pamiętać, że systemy ANPR nie muszą zawsze kojarzyć się z wielkimi bramownicami; systemy te Vitronic może m. in. zainstalować w masztach na poboczu drogi, na istniejących wysięgnikach, za znakami drogowymi lub na mobilnych jednostkach kontrolnych.

Już dziś w Polsce jedna ze służb używa technologii Vitronic do automatycznego rozpoznawania numerów rejestracyjnych, która została zainstalowana na radiowozach i jest praktycznie niezauważalna dla użytkowników dróg. W swoich rozwiązaniach firma Vitronic, która ma już od kilku lat swój oddział w Polsce (Kędzierzyn Koźle i Warszawa) wykorzystuje technologię laserową LIDAR (Light Detection and Ranging).

Jak działa technologia LIDAR

Laser wysyła poprzez dedykowany układ optyczny bardzo krótkie i precyzyjnie odmierzone wiązki światła, używane nie tylko do detekcji pojazdów ale również do ich klasyfikacji na różnego rodzaju kategorie, zgodnie z konkretnymi wymaganiami danego klienta/operatora. Systemy Vitronic gwarantują najważniejsze cechy charakteryzujące sprawne i efektywne systemy poboru opłat tj. ciągłość świadczenia usług, najwyższą jakość dostarczanych produktów i usług, bardzo wysoki wskaźnik detekcji pojazdów i odczytu tablic rejestracyjnych, kompletność i integralność danych oraz kompatybilność z istniejącymi rozwiązaniami.

Niewątpliwymi zaletami systemu GNSS są:

• Otwartość na potencjalnie nowe funkcjonalności
• Modularność
• Możliwość połączenia z innymi systemami, np. służącymi do ochrony granic, wykorzystywanymi przez Policję (poszukiwane pojazdy) itp.
• Wykorzystanie istniejącej infrastruktury systemu poboru opłat
• Kontrola transportu- nadzór nad przewozem towarów niebezpiecznych
• Podniesienie ogólnego bezpieczeństwa ruchu drogowego

Niewątpliwie, prace które toczą się aktualnie w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego i Ministerstwie Infrastruktury mają na celu stworzenie systemu także wygodniejszego dla samych kierowców, co umożliwiłoby chociażby płynne podróżowanie po drogach płatnych takich jak A4 i A2. Wszyscy dobrze wiemy jak wyglądają Punkty Poboru Opłat w Polsce podczas wakacji, świąt lub tzw. „długich” weekendów − wielokilometrowe zatory powodujące ogromne straty nie tylko samego czasu, ale także generujące koszty dla przemysłu i przedsiębiorstw.

Tak jak wspomniano, system oparty na GNSS nie wymaga specjalnej infrastruktury przydrożnej w celu jego rozbudowy i dodania nowych odcinków dróg płatnych, w związku z czym koszty ponoszone przez sektor publiczny, w szczególności w perspektywie długofalowej, ulegają istotnemu ograniczeniu. Efektywnie działający system to także zwiększenie samych przychodów do budżetu państwa, dzięki którym możliwe są chociażby dalsze inwestycje w utrzymanie i rozwój infrastruktury drogowej.

Podsumowując, zapewne wszyscy życzylibyśmy sobie takiego systemu, który będzie nie tylko wygodny w użytkowaniu i transparentny − bez zatorów i korków na bramkach, efektywny, tj. pozwalający na pozyskiwanie środków, które następnie będą przekazywane na poprawę stanu istniejących dróg i budowę nowych autostrad w Polsce, ale który również będzie mógł pełnić szereg innych, dodatkowych funkcji podnoszących nasze wspólne bezpieczeństwo.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

A4. Dodatkowe bramki dla płatności automatycznych

Drogi i autostrady

A1. Videotolling także z aplikacją mPay

Drogi i autostrady

A1. Videotolling także z aplikacją mPay

inf. pras. 13 kwietnia 2022

Koncesjonariusz A1 proponuje włączenie e-Toll do videotollingu

Drogi i autostrady

Zobacz również:

A4. Dodatkowe bramki dla płatności automatycznych

Drogi i autostrady

A1. Videotolling także z aplikacją mPay

Drogi i autostrady

A1. Videotolling także z aplikacją mPay

inf. pras. 13 kwietnia 2022

Koncesjonariusz A1 proponuje włączenie e-Toll do videotollingu

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5