1 października minęło 18 lat od powołania Inspekcji Transportu Drogowego. W tym czasie zrealizowano m.in. ponad 3,1 mln kontroli drogowych, ponad 300 tys. kontroli wagi pojazdów, czy 286 tys. kontroli pojazdów przewożących towary niebezpieczne. Obecnie GITD rozwija system kontroli fotoradarowej.
Inspekcja Transportu Drogowego zaczynała swą działalność 1 października 2002 roku z 80 przeszkolonymi inspektorami. To oni rozpoczynali pierwsze kontrole drogowe.
Od tego czasu inspekcja zrealizowała m.in.: ponad 3,1 mln kontroli drogowych, ponad 27 tys. kontroli w przedsiębiorstwach i sprawdzonych niemal 16,4 mln dni pracy kierowców. Inspektorzy ITD przeprowadzili m.in.: blisko 480 tys. kontroli przewozu osób, ponad 300 tys. kontroli wagi pojazdów, 286 tys. kontroli pojazdów przewożących towary niebezpieczne, czy blisko 60 tys. kontroli przewozu odpadów.
– 18 lat pracy inspektorów przynosi wymierne efekty. Obecność inspektorów na drogach, ich wiedza i doświadczenie są gwarancją dla branży transportowej w zapewnieniu warunków dla uczciwej konkurencji i ograniczeniu występowania niepożądanych praktyk w transporcie drogowym – mówił Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego. – Kontrole, prowadzone w wąskich, wyspecjalizowanych obszarach, wpływają na wzrost bezpieczeństwa samych kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Przykładowo, Inspekcja jest wiodącą w zakresie kontroli czasu pracy kierowców zawodowych. Działania inspektorów mają ograniczyć przypadki manipulacji, fałszowania czasu pracy i prowadzenia pojazdów niezgodnie z normami – dodał szef ITD.
Wachlarz działań kontrolnych Inspekcji jest szeroki. Inspektorzy specjalizują się w kontrolach pojazdów ciężkich i autokarów, transportu materiałów niebezpiecznych, odpadów, zwierząt a także chronią infrastrukturę drogową wycofując z ruchu przeciążone pojazdy.
Nowoczesny sprzęt
Obecnie trwa proces wzmocnienia potencjału kontrolnego ITD. – Inspektorzy otrzymali 64 zestawy do kontroli pojazdów i tachografów, do WITD trafiły też 64 pojazdy wraz ze specjalistycznym wyposażeniem. Ostatni etap w realizacji projektu wzmocnienia potencjału ITD, to zakup 16 mobilnych jednostek diagnostycznych przeznaczonych do kompleksowej kontroli stanu technicznego pojazdów na drodze – wyliczał Alvin Gajadhur.
– To sprzęt, który ma wspierać inspektorów, usprawnić ich pracę i jeszcze bardziej podnieść skuteczność działań kontrolnych. Formacja poprzez wykorzystanie dodatkowego potencjału kontrolnego podnosi swoją gotowości operacyjną, a dzięki wykryciu i wykluczeniu z ruchu większej liczby pojazdów zagrażających bezpieczeństwu oraz niebezpiecznych dla środowiska, wzmacnia system zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego w Polsce – dodaje.
Nie tylko kontrole drogowe transportu ciężkiego
Od 9 lat inspektorzy dbają również o szczelność systemu poboru opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg. W tym czasie przeprowadzili ponad 23 mln kontroli mobilnych, sprawdzając czy opłaty zostały wniesione. Zadania to realizowane jest dziś przez ponad 150 inspektorów.
Inspekcja w 2011 r. przejęła również zadanie, które wpływa na regulację rynku transportowego poprzez prowadzenie postępowań administracyjnych związanych z wydawaniem uprawnień, jak licencji, zezwoleń i zaświadczeń oraz świadectw kierowcy.
– Te dwa obszary działalności Inspekcji będą rozwijane. Planowane jest wdrożenie rozwiązań, które usprawnią proces wydawania zezwoleń i licencji. Projektujemy właśnie system elektroniczny, który dzięki możliwości komunikowania się z innymi systemami GITD, ale także systemami zewnętrznymi, umożliwi m.in. skrócenie czasu oczekiwania na realizację wniosków składanych przez przewoźników. Dodatkowo przewidywane są również ułatwienia w podglądzie online stanu realizacji wniosków oraz aktualnych danych dotyczących uprawnień przedsiębiorcy – podkreśliła Joanna Smolińska p.o. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
Liczba wydawanych zezwoleń i licencji z roku na rok jest coraz wyższa. Przykładowo od 2015 r. do 2019 r. liczba wydanych świadectw kierowców wzrosła ponad trzykrotnie. Tylko w tym roku Główny Inspektorat Transportu Drogowego wydał już niemal 46 tys. świadectw kierowcy.
System fotoradarowy będzie rozwijany
Rok 2011 w historii Inspekcji był szczególny. Nie tylko rozszerzony został zakres zadań, ale ITD uruchomiła automatyczny system nadzoru nad ruchem drogowym przejmując m.in. 100 fotoradarów od policji i GDDKiA. Dziś system to ponad pół tysiąca urządzeń rejestrujących, a w perspektywie kolejnych 100 nowych odcinków dróg objętych kontrolą. Od 2011 r. ponad 3,6 mln spraw zakończyło się nałożeniem mandatów karnych za przekroczenia prędkości i przejazd na czerwonym świetle, zaś ponad 36 tys. spraw zakończyło się skierowaniem wniosków o ukaranie do sądów.
– W ciągu najbliższych dni podpiszemy umowę na zakup i wdrożenie 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących. To pierwszy etap rozbudowy systemu fotoradarowego. W dalszej kolejności ponad 250 dziś już funkcjonujących urządzeń zostanie wymienionych na nowe. Dzięki realizowanemu projektowi rozbudowy dofinansowanemu w 85% z Unii Europejskiej również liczba miejsc objętych nadzorem zwiększy się o 100 – wyliczała Karolina Wieczorek p.o. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Sięgamy po nowoczesną technologię, aby zapewnić użytkownikom dróg wyższe poczucie bezpieczeństwa. Każde miejsce, które obejmiemy kontrolą jest analizowane i oceniane pod kątem zasadności wykorzystania urządzeń. Urządzenia stawiane będą w najbardziej niebezpiecznych miejscach, tam gdzie niestety dochodzi do tragicznych zdarzeń drogowych – podkreśliła.
W ramach rozbudowy systemu zakupionych zostanie również 39 nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 30 urządzeń monitorujących wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle oraz 5, które zostaną posadowione na przejazd kolejowy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.