Partner serwisu
Drogi i autostrady

Geblewicz: Argument, że tunel w Świnoujściu jest potrzebny, to truizm

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
15-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Geblewicz: Argument, że tunel w Świnoujściu jest potrzebny, to truizm
fot. Johannes Jansson, commons.wikimedia.org, CCA
– Udało się skutecznie przedstawić stanowisko naszego regionu – ocenia w rozmowie z portalem "rynekinfrastruktury.pl" Olgierd Geblewicz, marszałek woj. zachodniopomorskiego, postęp w kwestii budowy tunelu w Świnoujściu.

W ubiegłym tygodniu wiceminister transportu Zbigniew Rynasiewicz spotkał się z reprezentacją zachodniopomorskich samorządowców: marszałkiem Geblewiczem i prezydentem Świnoujścia Januszem Żmurkiewiczem (w spotkaniu uczestniczył też szczeciński poseł PO Arkadiusz Litwiński), którzy przedstawili zasadność budowy tunelu pod rzeką Świną, łączącego wyspy Wolin i Uznam. Propozycja zakłada, iż władze Świnoujścia wyłożyłyby 20% kosztów budowy tunelu, a reszta pochodziłaby ze środków UE, w ramach perspektywy finansowej 2014-20. Strona rządowa była do tej pory dość sceptyczna tej inwestycji, jednak zarówno ze słów prezydenta Żmurkiewicza, jak i posła Litwińskiego wynika, że ubiegłotygodniowe spotkanie można traktować jako przełomowe i jest szansa, że gabinet Donalda Tuska w ciągu kilku tygodni podejmie decyzję o wpisaniu budowy tunelu w Świnoujściu na listę projektów kluczowych Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” edycji 2014-20.

Prezydent Żmurkiewicz przedstawił w ministerstwie m.in. studium wykonalności budowy tunelu i wieloletnią prognozę finansową Świnoujścia, z której wynika, że miasto będzie w stanie ponieść ciężar finansowy wkładu własnego (spodziewany jest znaczący wzrost wpływów z podatku od nieruchomości, dzięki otwarciu – planowanego na 2015 r. – terminala LNG w Świnoujściu).

– Udało się skutecznie przedstawić ministrowi stanowisko naszego regionu. Studium wykonalności wyraźnie wskazuje zasadność budowy tunelu. – mówi Olgierd Geblewicz. – To jest konkret, na którym można budować poparcie dla tej inwestycji. Jest wielka potrzeba, by za nią lobbować. Argument, że ten tunel jest potrzebny, należy traktować jak truizm. Zwracać natomiast należy uwagę na to, że stoimy u progu perspektywy finansowej 2014-20, co daje szansę, żeby rozwiązać ten palący dla całego regionu problem, a jednocześnie zdjąć z barków rządu ciężar finansowy utrzymywania przepraw promowych – dodaje Geblewicz.

Roczne utrzymanie promów łączących Wolin i Uznam kosztuje 30 mln zł, z czego 22 mln zł pokrywa budżet państwa, a reszta pochodzi z budżetu Świnoujścia.

Koncepcja montażu finansowego inwestycji zakłada, że jej „unijna” część pochodziłaby z PO „IiŚ”, czyli ze środków rozdzielanych na szczeblu rządowym. Prezydent Żmurkiewicz powiedział jednak naszemu portalowi, że marszałek Geblewicz zadeklarował podczas ubiegłotygodniowego spotkania, że władze województwa będą się starały – o ile będzie taka możliwość i potrzeba – wspierać inwestycję także ze środków wojewódzkich, czyli m.in. z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. W rozmowie z rynkieminfrasruktury.pl, Geblewicz tak się odniósł do tej informacji: – Na razie nie była możliwa sytuacja, by jeden projekt inwestycyjny był finansowany z więcej niż jednego źródła unijnego. Stoję na stanowisku, że tak duża inwestycja powinna być finansowana z „dużego” programu operacyjnego. Nie jest wykluczone, że w zbliżającej się perspektywie będzie możliwe komplementarne finansowanie inwestycji z różnych programów, ale na konkrety w tej sprawie jest jeszcze za wcześnie – zakończył Olgierd Geblewicz.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Drogi i autostrady

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Mikołaj Kobryński 13 lipca 2023

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Miasto

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Mikołaj Kobryński 07 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Drogi i autostrady

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Mikołaj Kobryński 13 lipca 2023

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Miasto

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Mikołaj Kobryński 07 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5