GDDKiA w tym roku uzyskała już trzy zezwolenia na realizację robót budowlanych. Spodziewa się jeszcze 39. W sumie obejmą one ponad 531 km. Jeśli ten plan się powiedzie, będzie to oznaczało, że roboty budowlane będą mogły ruszyć na sieci obejmującej kilkaset kilometrów.
Tzw. ZRID-y, w większości przypadków wydawane są dla inwestycji realizowanych w trybie zaprojektuj i wybuduj. To tam, wybrani są już wykonawcy, dzięki czemu decyzja ZRID umożliwi przejęcie placu budowy i rozpoczęcie robót. W mniej licznych przypadkach, w systemie tradycyjnym po wydaniu zezwolenia konieczne będzie jeszcze ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót.
Od początku roku krajowy inwestor uzyskał cztery ZRID-y na ok. 45 km. Dotyczą one: drogi ekspresowej S19 Malewice – Chlebczyn, DK-66 obwodnicy Bielska Podlaskiego, DK-78 obwodnicy Poręby i Zawiercia, a także S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok.
W planach jest uzyskanie do końca roku takich decyzji dla kolejnych 39 odcinków na 486 km. Mają to być:
woj. podlaskie (jeden odcinek o długości ok. 6,6 km)
• S19 Deniski – Haćki
woj. kujawsko-pomorskie (cztery odcinki o długości ok. 56 km)
• S10 Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Emilianowo z rozbudową DK25
• S10 Bydgoszcz Emilianowo – Solec
• S10 Solec – Toruń Zachód
• S10 Toruń Zachód – Toruń Południe
woj. śląskie (pięć odcinków o długości ok. 40 km)
• S1 Kosztowy – Bieruń
• S1 Bieruń – Oświęcim z obwodnicą Bierunia
• DK78 obwodnica Pradeł
• DK78 obwodnica Kroczyc
• DK78 obwodnica Szczekocin i Goleniów
woj. świętokrzyskie (trzy odcinki o długości ok. 33,6 km)
• S74 Mniów – Kielce Zachód
• DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego (odc. Rudka – Jacentów)
• DK73 obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej
woj. małopolskie (jeden odcinek o długości ok .12,2 km)
• DK79 rozbudowa gr. woj. świętokrzyskiego i małopolskiego – Kraków
woj. lubelskie (16 odcinków o długości 243,1 km)
• A2 Biała Podlaska – Kijowiec
• A2 Kijowiec – Dobryń
• A2 Dobryń – granica państwa
• S12 Piaski – Dorohucza
• S12 Dorohucza – Chełm Zachód
• S12 Chełm – Dorohusk
• S17 Zamość Wschód – Zamość Południe
• S17 Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ
• S17 Tomaszów Lubelski – Hrebenne
• S19 gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego – Międzyrzec Podlaski
• S19 Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski
• S19 Radzyń Podlaski – Kock
• S19 obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej
• S19 Kock – Lubartów Północ
• S19 Lubartów Północ – Lublin
• DK74 obwodnica Gorajca
woj. warmińsko-mazurskie (jeden odcinek o długości ok 3,2)
• DK65 obwodnica Gąsek
woj. wielkopolskie (jeden odcinek o długości ok 5,9)
• DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego
woj. podkarpackie (trzy odcinki o długości ok. 44,5 km)
• S19 Dukla – Barwinek
• S19 Domaradz – Iskrzynia
• S19 Sokołów Małopolski – Jasionka (dobudowa II jezdni)
woj. zachodniopomorskie (trzy odcinki o długości ok. 29,7 km)
• S6 Kołbaskowo – Dołuje
• S6 Dołuje – Police
• DK10 obwodnica Mierzyna
woj. mazowieckie (jeden odcinek o długości ok. 11,3 km)
• DK50 obwodnica Kołbieli
Większość tych odcinków ma już wybranych wykonawców, którzy będą mogli przejąć plac budowy. Do wyjątków należą m.in. odcinki A2 od Białej Podlaskiej do wschodniej granicy państwa (ponad 30 km), gdzie na razie GDDKiA zleciła tylko prace projektowe. Podobnie jest w przypadku odcinków S6 stanowiących przyszłe zachodnie obejście Szczecina.
Także w tym roku GDDKiA planuje złożyć nowe wnioski o wydanie ZRID. Te zamiary dotyczą 2 odcinków o długości ponad 463 km. Będą to:
woj. podlaskie (dwa odcinki o długości ok. 21,8 km)
• S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ
• S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo
woj. kujawsko-pomorskie (jeden odcinek o długości ok. 11,9 km)
• S10 Toruń Zachód – Toruń Południe
woj. świętokrzyskie (cztery odcinki o długości ok. 63,6 km)
• DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
• S74 Kielce Zachód – Kielce (DK73)
• S74 gr. woj. łódzkiego i świętokrzyskiego – Mniów
• S74 Łagów – Opatów
woj. małopolskie (cztery odcinki o długości ok. 37,7 km)
• DK7 przebudowa układu drogowego Kraków – Libertów – Gaj
• DK79 rozbudowa od gr. woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa – z podziałem na III fragmenty
woj. lubelskie (cztery odcinki o długości ok. 61,7 km)
• S12 Piaski – Dorohucza
• S12 Dorohucza – Chełm Zachód
• S12 Chełm – Dorohusk
• DK74 obwodnica Gorajca
woj. łódzkie i mazowieckie (jeden odcinek o długości 92,2)
• A2 Łódź Północ – Konotopa poszerzenie autostrady o dodatkowy pas ruchu
woj. warmińsko-mazurskie (jeden odcinek o długości ok 3,2)
• DK65 obwodnica Gąsek
woj. podkarpackie (jeden odcinek o długości ok. 12,5 km)
• S19 Domaradz – Iskrzynia
woj. zachodniopomorskie (pięć odcinków o długości ok. 57,3 km)
• DK10 obwodnica Mierzyna
• S6 Kołbaskowo – Dołuje
• S6 Dołuje – Police
• S6 Police – Goleniów
• DK22 obwodnica Szwecji
woj. mazowieckie (dwa odcinki o długości ok. 28,6 km)
• S7 Czosnów – Kiełpin
• DK53 rozbudowa Myszyniec – Kadzidło
woj. dolnośląskie (pięć odcinków o długości 58,6 km)
• DK8 rozbudowa Szczytna – Kłodzko
• DK8 rozbudowa gr. państwa – Duszniki Zdrój
• S8 Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe
• S8 Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski
• S8 Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód
woj. lubuskie (dwa odcinki o długości ok. 13,4 km)
• DK2 dostosowanie odcinka byłego przejścia granicznego do parametrów autostrady
• DK29 obwodnica Krosna Odrzańskiego
Te odcinki będą następnymi, gdzie zobaczymy ruch na placach budowy. Dla niektórych trzeba będzie jednak dopiero wybrać wykonawcę, poza odcinkami s6 w woj. Zachodniopomorskim dotyczy to choćby ponad 92-kilometrowego odcinak A2 między Łodzią i Warszawą, gdzie obecnie projektowana jest dobudowa trzeciego pasa ruchu.
Spodziewane decyzje ZRID pokazują czekającą nas skalę robót drogowych. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że w wydawaniu decyzji ZRID niejednokrotnie występują opóźnienia. Jak widać choćby z powyższego zestawienia, niektóre województwa są bardzo mocno obciążone praca administracyjną związaną z wydawaniem drogowych zezwoleń. W największym stopniu dotyczy to obecnie woj. lubelskiego, które ma w procedowaniu z oczekiwanym finałem w tym roku 14 decyzji, a w najbliższym czasie ma dostać kolejne cztery wnioski.
Na problem z opóźnieniami z wydawaniem zezwoleń wielokrotnie zwracali uwagę wykonawcy. – Nasza produkcja na dużych kontraktach drogowych [w 2023 r. – dop. red.] była o wiele niższa od założeń. Było to podyktowane bardzo dużymi opóźnieniami z uzyskiwaniem pozwoleń na budowę –
mówił Rynkowi Infrastruktury Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag. Problem ten dotyczył ośmiu kontraktów drogowych, które Strabag podpisał jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie. – Na tych zadaniach nie zrealizujemy nawet połowy produkcji, którą zaplanowaliśmy pierwotnie na 2023 r. Prace budowalne przesuwają się na 2024-2026 – powiedział.
Na opóźnienia istotny wpływ ma m.in. duża koncentracja wniosków w niektórych regionach. – Osiągnięcie przewidzianych przepisami 7 miesięcy jest bardzo trudne, ale jak się okazuje, w niektórych województwach możliwe –
mówił Cezary Łysenko, członek zarządu Budimeksu wskazując, że wiele zależy od tego ile wniosków jest do przepracowania w danym województwie.