Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla części drogowej w ramach infrastruktury przeznaczonej do obsługi komunikacyjnej zewnętrznych pirsów. Inwestycja jest związana z projektem budowy Portu Zewnętrznego oraz planowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Drogą Czerwoną.
Jak informuje ZMPG w opisie zamówienia, jego przedmiotem jest zaprojektowanie budowy połączenia drogowego Drogi Czerwonej z planowanym Portem Zewnętrznym, a także budowy i przebudowy infrastruktury towarzyszącej. Na części obszaru objętego planowaną inwestycją obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, co wykonawca dokumentacji projektowej będzie musiał uwzględnić. Zamawiający wskazuje jednocześnie, że dla realizacji przedmiotowego zadania wydana została już decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.
W ramach kontraktu wykonawca będzie zobowiązany do przygotowania wielowariantowego projektu koncepcyjnego oraz projektu budowlanego wraz ze wszystkimi niezbędnymi opracowaniami i wymaganymi decyzjami, w tym decyzją lokalizacyjną oraz decyzją o pozwoleniu na budowę, a także wielobranżowego projektu wykonawczego wraz ze specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, przedmiarami i kosztorysami inwestorskimi. Jedynym kryterium oceny ofert będzie cena. Potencjalni wykonawcy będą mogli składać je do 31 października do godziny 10:30.
Drogą Czerwoną do Portu Zewnętrznego
Można zatem powiedzieć, że przetarg dotyczy zaprojektowania połączenia między największymi inwestycjami infrastrukturalnymi, jakie zostaną zrealizowane w Gdyni w tej dekadzie. Droga Czerwona zasadniczo usprawni połączenie sieci dróg szybkiego ruchu do gdyńskiego portu morskiego. Ma przebiegać od skrzyżowania z ulicą Morską, gdzie obecnie kończy się Zachodnia Obwodnica Trójmiasta w przebiegu drogi ekspresowej S6, przez Dolinę Logistyczną, rejon Estakady Kwiatkowskiego, węzeł Ofiar 10 Grudnia oraz terminal promowy do planowanego Portu Zewnętrznego.
W ubiegłym roku, jak informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”, koszt realizacji inwestycji szacowano na 2,7 mld zł.
O postępach w przygotowaniu budowy Portu Zewnętrznego wielokrotnie informowaliśmy w ostatnich miesiącach na łamach “Rynku Infrastruktury”. Przypomnijmy, że w ramach projektu powstanie sztucznie zalądowiona przestrzeń wykraczająca poza istniejący falochron ochronny. Port Zewnętrzny umożliwi przede wszystkim przeładunki kontenerów na poziomie 2,5 mln TEU rocznie i obsługę największych kontenerowców oceanicznych, jednak Zarząd Morskiego Portu Gdynia przewiduje, że będzie mogła być na nim również realizowana działalność w zakresie przeładunków związanych z budową farm wiatrowych offshore, czy też przeładunków wojskowych.
Decyzja lokalizacyjna dla inwestycji została wydana przez wojewodę pomorskiego w czerwcu, z kolei
w lipcu przedstawiono listę czterech podmiotów, które będą mogły ją zrealizować w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Łączny koszt projektu szacowany jest na 5,5 mld zł.