Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że budowa pierwszego odcinka Drogi Czerwonej w Gdyni, łączącego Chylonię z Trasą Kwiatkowskiego, ruszy w 2029 roku, co umożliwi oddanie go do użytku trzy lata później. W następnej kolejności powstaną odcinki do Publicznego Terminala Promowego przez Węzeł Ofiar Grudnia ‘70 i planowany Port Zewnętrzny.
Zapewnienie adekwatnej przepustowości linii kolejowych nie jest jedynym wyzwaniem związanym z poprawą dostępu do portów morskich. Wiele jest do zrobienia również w obszarze infrastruktury drogowej. Dotyczy to w szczególności portu morskiego w Gdyni. Istniejąca Trasa im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, łącząca go z obwodnicą Trójmiasta, nie tylko nie zapewnia odpowiedniej przepustowości, ale także nie zapewnia odpowiednich parametrów w zakresie nośności, umożliwiających obsługę ruchu ciężkiego.
Rozwiązaniem problemu ma być budowa Drogi Czerwonej w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego, która zapewni efektywne i bezpośrednie połączenie portu morskiego z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Choć dość klarowna koncepcja inwestycji jest obecna w debacie publicznej od kilkunastu lat, dopiero w 2022 roku ruszyły prace przygotowawcze – wraz z podpisaniem umowy ze spółką Mosty Katowice przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Co ciekawe, fundusze na realizację prac przygotowawczych przekazał Centralny Port Komunikacyjny.
Trasa ma przebiegać początkowo na północ jako przedłużenie obwodnicy Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6, łącząc się skrzyżowaniach w formie węzła z ulicą Morską, a następnie okolicami planowanej Doliny Logistycznej, skąd zaplanowano połączenie z Obwodnicą Północną Aglomeracji Trójmiejskiej od strony zachodniej i dalszy przebieg w kierunku wschodnim, z nowymi węzłami w rejonie Trasy Kwiatkowskiego, Węzła Ofiar Grudnia ‘70, planowanego Portu Zewnętrznego oraz Publicznego Terminala Promowego.
Perspektywa oddania do użytku całej trasy nie jest jednak znana. Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację poselską przekazało, że pierwszy, ponad 6-kilometrowy odcinek, łączący Chylonię z Trasą Kwiatkowskiego, zostanie przekazany kierowcom w 2032, a jego budowa rozpocznie się trzy lata wcześniej. Obecnie dla zadania przygotowywane są koncepcja programowa oraz materiały niezbędne do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Opracowania mają zostać wykonane do końca przyszłego roku.
Niestety w przypadku odcinków drugiego i trzeciego, których łączna długość ma wynieść 3,5 kilometra, perspektywa realizacji nie jest dziś znana. Obecnie przygotowywane jest dla nich studium komunikacyjne. Zakończenie prac nad nim zaplanowano na wrzesień bieżącego roku. To zła wiadomość – zarówno dla obecnych klientów portu morskiego w Gdyni oraz pasażerów i kierowców korzystających z Publicznego Terminala Promowego, jak również w kontekście projektu budowy Portu Zewnętrznego, którego zasadniczą częścią będzie głębokowodny terminal kontenerowy o zdolnościach przeładunkowych do 2,5 mln TEU w skali roku.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku we wrześniu, Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na zaprojektowanie budowy połączenia drogowego Drogi Czerwonej z planowanym Portem Zewnętrznym. O postępach w przygotowaniu budowy Portu Zewnętrznego wielokrotnie informowaliśmy w ostatnich miesiącach. Przypomnijmy, że w ramach projektu powstanie sztucznie zalądowiona przestrzeń wykraczająca poza istniejący falochron ochronny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.