Na mocy aneksu do umowy na budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza wykonane zostaną dodatkowe prace w rejonie węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria. Chodzi o budowę nowego wiaduktu nad drogą krajową nr 1 w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 796, która powinna zostać zrealizowana w grudniu bieżącego roku.
Budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza realizuje Budimex. Kontrakt z wykonawcą na przebudowę istniejącego odcinka drogi krajowej nr 1 do parametrów właściwych drodze ekspresowej został zawarty przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 roku. W myśl pierwotnych założeń cały odcinek miał zostać oddany do użytku w grudniu roku 2023, jednak wobec podpisania aneksów terminowych, które według GDDKiA uwzględniają uzasadnione roszczenia wykonawcy, termin zakończenia prac określono na czerwiec bieżącego roku. Nie dotyczy to węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria, który zostanie oddany do użytku w grudniu.
Jak informuje GDDKiA, w rejonie rzeczonego węzła wykonane zostaną dodatkowe prace – na mocy aneksu, który został podpisany w dniu 23 stycznia. Istniejący wiadukt nad drogą krajową nr 1 w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 796 ma zostać wyburzony i zastąpiony nową konstrukcją. Planowany wiadukt będzie dwuprzęsłowy. Do jego budowy wykorzystane zostaną belki prefabrykowane typu T, zespolone wykonaną na budowie płytą betonową. – Wiadukt zostanie dostosowany do obowiązujących parametrów bezpieczeństwa, w szczególności zapewniania odpowiedniej widoczności na drodze wojewódzkiej nr 796. Zapewnienie tych parametrów wymusiło podniesienie rzędnych drogi wojewódzkiej, a co za tym idzie konieczność dostosowania istniejących obustronnych dojazdów do obiektu – tłumaczy GDDKiA.
Rozpoczęcie prac wyburzeniowych przewidziano na styczeń 2024 roku. Budowa nowego wiaduktu będzie wiązała się z koniecznością kilkukrotnej zmiany organizacji ruchu. Równolegle kontynuowane mają być prace nad budową trasy głównej i dróg przyległych w ramach drogi ekspresowej S1. Stan zaawansowania prac na realizowanym przez Budimex odcinku jest oceniany na 80%, a do zakończenia zostało przede wszystkim naniesienie warstwy ścieralnej – według GDDKiA powinno to zająć 60 dni i będzie możliwe wtedy, gdy przez dłuższy czas występować będą korzystne warunki atmosferyczne. Obecnie realizowane są zatem przede wszystkim prace brukarskie, montaż ekranów akustycznych oraz budowa oświetlenia drogowego.
Po zakończeniu wszystkich prac nowa nawierzchnia umożliwi przenoszenie obciążeń na poziomie 11,5 ton na oś, a jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi zostaną zlikwidowane. Powstaną również cztery mosty, cztery wiadukty, dwa przepusty, dwie kładki dla pieszych, siedem przejść dla zwierząt oraz dwa węzły – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice i Dąbrowa Górnicza Pogoria. Wartość umowy głównej na realizację inwestycji wynosi ponad 282 mln zł. Całkowitą wartość projektu określono na blisko 303 mln zł, a dofinansowanie z funduszy europejskiej wyniesie ponad 168 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.