Realizacja drogi ekspresowej S17 na 17-kilometrowym odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne będzie współfinansowana ze środków unijnych. Projekt uzyskał w drodze konkursu dofinansowanie w ramach Instrumentu “Łącząc Europę” na kwotę ponad 61 mln euro, co odpowiada połowie wydatków kwalifikowalnych.
Droga ekspresowa S17 docelowo połączy Warszawę z granicą polsko-ukraińską w Hrebennem przez Lublin, Zamość i Tomaszów Lubelski. Jej łączna długość wyniesie blisko 322 kilometry. Już dziś kierowcy mogą korzystać z niemal 195-kilometrowego fragmentu pomiędzy stolicą a Piaskami, gdzie w przyszłości trasa połączy się z drogą ekspresową S12 w kierunku granicy polsko-ukraińskiej w Dorohusku przez Chełm.
Obecnie trasa realizowana jest na odcinkach łączących Zamość z Hrebennem, nie licząc oddanej już do użytku obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Z kolei w odcinki pomiędzy Piaskami a Zamościem znajdują się na etapie przetargu lub wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Trwa procedowanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla północno-wschodniej obwodnicy Zamościa w przebiegu trasy.
Zgodnie z obowiązującym harmonogramem prac, odcinki pomiędzy Zamościem a Hrebennem zostaną oddane do użytku w lipcu 2026 roku. Aktualnie trwa ich projektowanie. Połowa lipca przyniosła dobre wiadomości w kontekście 17-kilometrowego odcinka Tomaszów Lubelski – Hrebenne, który w ramach umowy o wartości ponad 598 mln zł realizuje Budimex. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała bowiem potwierdzenie dofinansowania inwestycji ze środków unijnych.
Wraz z rozstrzygnięciem konkursu w ramach Instrumentu “Łącząc Europę”, czyli CEF (ang. Connecting Europe Facility) przyznane zostało dofinansowanie na kwotę ponad 61 mln euro, co odpowiada połowie wydatków kwalifikowalnych. To nie pierwsze przyznane w tym roku dofinansowanie w ramach CEF dla inwestycji drogowej w województwie lubelskim. GDDKiA wskazuje, że w maju w ramach części dla projektów w zakresie mobilności wojskowej przyznano 64 mln dofinansowania do realizacji fragmentu drogi ekspresowej S12.
Jak wskazuje GDDKiA, realizacja drogi ekspresowej S12 uzyskała dofinansowanie w ramach CEF z uwagi na kilka przesłanek. Komfortowe i nowoczesne połączenie drogowe o wysokiej przepustowości będzie stanowiło część transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Usprawni również ruch międzynarodowy pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą, co wpisuje się w inicjatywę Korytarzy Solidarności.
CEF to instrument finansowy zarządzany przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów infrastrukturalnych do dofinansowania na drodze konkursów. Szanse na dofinansowanie mają tylko projekty istotne w skali całej Unii Europejskiej i jednocześnie konkurencyjne względem zgłoszeń z innych państw członkowskich. W ramach CEF wspierany jest rozwój infrastruktury transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.