Oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, prowadzące inwestycje, wydłużyły terminy składania ofert na budowę brakujących odcinków autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa. Jak podaje PAP – obecnie przypadają one 1 września br. w oddziale łódzkim i 18 września – w katowickim.
Przetarg się przeciąga
Regionalne oddziały GDDKiA ogłosiły przetargi na budowę tych odcinków 30 czerwca br. Było to następstwo wcześniejszej decyzji Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w tej sprawie. Liczący 81 km fragment autostrady A1 ma być, według założeń resortu, gotowy w 2021 r. Na inwestycję zabezpieczono, za zgodą ministra finansów, 4 mld zł z Krajowego Funduszu Drogowego.
Jak podał w środę rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Prusak, przetarg dotyczący jedynego odcinka tej części A1, który będzie realizowany na terenie woj. śląskiego, został dzień wcześniej przedłużony z 1 do 18 września. Opublikowane sprostowanie do dokumentacji przetargowej zawiera zapisy dotyczące: sytuacji ekonomicznej i finansowej oferentów, wymogów związanych ze zdolnością techniczną i kwalifikacjami zawodowymi ich personelu oraz terminu składania ofert.
Z kolei łódzki oddział GDDKiA przedłużył dotąd termin składania ofert dotyczących czterech tamtejszych odcinków autostrady z 30 sierpnia do 1 września. Pod koniec lipca opublikował on kilkunastostronicową zmianę treści tzw. specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zmieniono w niej m.in. zasady przyznawania punktów przetargowych.
Potwierdzone finansowanie
W maju minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podał, że Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zadecydował o realizacji autostrady A1 na jej ostatnim odcinku. Z jego wypowiedzi wynikało, że MIB dogadał się z Ministerstwem Rozwoju, a brakujący fragment A1 ma już finansowanie.
Dialog międzyresortowy był konieczny z uwagi na zmianę formy finansowania tej drogi. W przyjętym w 2015 roku Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ta trasa była przeznaczona do budowy przy wykorzystaniu specjalnej spółki.
Jednak po wyborach samorządowych i zmianie kierownictwa MIB pojawił się pomysł budowy jej z wykorzystaniem pieniędzy z Krajowego Funduszu Drogowego. Zaletą tego rozwiązania jest wpływ do KFD z opłat za przejazd tym odcinkiem.
Ma on sięgnąć 150 mln zł rocznie. Brakujący odcinek
Po udostępnieniu 1 lipca ub. roku odcinka Tuszyn-Stryków oraz po otwarciu powstającego fragmentu A1 Częstochowa-Pyrzowice (planowo w 2019 r.) obecne przetargi powinny doprowadzić do ukończenia pięciu brakujących jeszcze odcinków autostrady A1. Powstaną one w śladzie zbudowanej w latach 80. ub. wieku autostrady A1 od Tuszyna do Piotrkowa, a dalej - istniejącej drogi krajowej nr 1.
Ostatni brakujący odcinek autostrady A1, od Częstochowy do Piotrkowa, liczy 80 km. Po jego ukończeniu droga szybkiego ruchu z Trójmiasta do granicy z Czechami będzie w pełni przejezdna. Jego budowa z pieniędzy KFD ma pomóc we wcześniejszej realizacji tego fragmentu.