Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, odcinek drogi ekspresowej S74 z granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa w powiecie kieleckim wykona Stecol Corporation. Spółka złożyła ofertę wyraźnie poniżej budżetu zamawiającego. Długość odcinka wyniesie ok. 27,5 kilometra.
Oferta Stecol Corporation została wyceniona na ok. 1 mld zł, podczas gdy budżet zamawiającego opiewał na 1,3 mld zł. To może cieszyć, ponieważ uzyskane oszczędności mogą być przeznaczone na przyspieszenie realizacji pozostałych inwestycji. Zainteresowanie przetargiem było bardzo duże, zgłosiło się bowiem aż 10 potencjalnych wykonawców.
Duża liczba zainteresowanych podmiotów oraz wyceny ofert poniżej kosztorysu GDDKiA stają się w ostatnim czasie coraz częstszym zjawiskiem. Z jednej strony może to rodzić obawy o ryzyko wojny cenowej i w konsekwencji kolejną odsłonę mającego miejsce przed laty schodzenia wykonawców z placu budowy. Z drugiej strony należy pamiętać, że GDDKiA przygotowywała wiele przetargów w szczycie inflacji i niepewności na rynkach, a od tego czasu obserwujemy choćby spadek asfaltu i stali.
Praktycznie cały nowy odcinek drogi ekspresowej S74 objęty przedmiotowym kontraktem znajduje się na obszarze powiatu koneckiego, a dostęp do miasta Końskie zapewni węzeł z drogą krajową nr 42. Inwestycja będzie realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Droga ekspresowa ma być poprowadzona częściowo w nowym śladzie, a GDDKiA deklaruje w komunikacie prasowym “skomunikowanie z realizowaną inwestycją Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód”. Ten odcinek z kolei ma zostać oddany w trzecim kwartale 2025 roku, a jeszcze w tym roku ruszy budowa – obecnie zarządca państwowej sieci dróg i wykonawca czekają już tylko na decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, w ramach odcinka drogi ekspresowej S74 na terenie powiatu koneckiego planowana jest budowa trzech węzłów – Ruda Maleniecka, Radoszyce, Smyków). Inwestycja obejmuje także budowę aż 32 obiektów inżynieryjnych, choć dużą ich część stanowić będą przejścia dla zwierząt, co nie dziwi, ponieważ odcinek będzie przebiegać w przeważającej mierze przez tereny leśne. Wśród obiektów inżynieryjnych znajdzie się 10 wiaduktów, zarówno w przebiegu samej drogi ekspresowej, jak i w ramach dróg poprzecznych. Ponadto w Rudzie Malenieckiej powstanie obwód utrzymania drogowego, zaś w miejscowościach Koliszowy, Jacentów i Lisie Jamy przewidziano Miejsca Obsługi Podróżnych.