Zarządca państwowej sieci dróg wybrał ofertę złożoną przez spółkę Nowak-Mosty jako najkorzystniejszą w przetargu na budowę węzła Krzyszkowice. Nowy węzeł powstanie na drodze krajowej nr 7 pomiędzy Krakowem a Zakopanem, nieopodal Myślenic. Jeśli nie wpłyną odwołania, wykonawca zrealizuje kontrakt o wartości ponad 91 mln zł.
Krzyszkowice to duża wieś w gminie Myślenice w województwie małopolskim, licząca blisko 3 tys. mieszkańców. Znajduje się w przebiegu drogi krajowej nr 7, która na odcinku pomiędzy Krakowem a Zakopanem jest popularnie określana mianem Zakopianki. Podobnie jak wiele miejscowości w Małopolsce, również Krzyszkowice charakteryzuje silnie rozproszona zabudowa. Można jednak, spoglądając na mapę, wyróżnić główną oś, wokół której znajduje się największa część zabudowań. Jest to droga powiatowa w kierunku Sieprawia. Trasa ta jest połączona z Zakopianką kolizyjnie. Wkrótce ów stan rzeczy ulegnie zmianie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła bowiem przetarg na budowę węzła w Krzyszkowicach, który umożliwi bezkolizyjne połączenie wspomnianej drogi powiatowej z Zakopianką. Jeżeli nie wpłyną odwołania, na przełomie lutego i marca możliwe będzie podpisanie umowy ze spółką Nowak-Mosty, która oczekuje za realizację inwestycji nieco ponad 91 mln zł. Wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizację prac, począwszy od dnia podpisania umowy, przy czym w tym okresie nie zostaną uwzględnione miesiące zimowe.
W ostatnich dniach informowaliśmy, że do końca 2025 roku powstanie również nowy węzeł w Myślenicach – prace zrealizuje Budimex, z którym GDDKiA podpisała już umowę na realizację inwestycji.
Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, wjazd z Krzyszkowic zarówno w kierunku Krakowa, jak i Myślenic, zostanie poprowadzony w tunelu pod DK nr 7. Znajdzie się w nim również chodnik. – Kierowcy jadący z Krakowa do Krzyszkowic będą zjeżdżać z Zakopianki w prawo, a następnie przejeżdżać pod DK nr 7. Tą samą trasą, tyle że w przeciwnym kierunku, będą poruszać się pojazdy jadące z Krzyszkowic w kierunku Myślenic – czytamy w komunikacie prasowym GDDKiA. Co istotne, przebudowany zostanie także fragment drogi powiatowej. Zarządca państwowej infrastruktury drogowej podkreśla, że inwestycja ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. W rejonie planowanego węzła średnie dobowe natężenie ruchu w latach 2020-2021 wynosiło 40 tys. pojazdów, a trzeba mieć na uwadze, że był to okres obniżonej aktywności gospodarczej i kontaktów społecznych – za sprawą lockdownów w czasie pandemii COVID-19. W latach 2017-2021 w tym miejscu odnotowano dużą liczbę wypadków drogowych.
Jak informowaliśmy niedawno na łamach “Rynku Infrastruktury”,
w Krzyszkowicach powstaną także dwa nowe obiekty mostowe, które zastąpią istniejące wysłużone mosty, które powstały blisko 90 lat temu, a ostatnią dużą modernizację przechodziło w latach 70. minionego stulecia. Kolejny nowy most powstanie w pobliskim Jaworniku, wsi liczącej blisko 3,5 tys. mieszkańców. GDDKiA podpisała umowę ze spółką E&C na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji. W przypadku mostów w Krzyszkowicach wykonawca opracowania będzie musiał uwzględnić planowany węzeł – właśnie na moście mają znaleźć się pasy wjazdu i zjazdu.