Mota-Engil Central Europe jest obecnie najbliżej uzyskania kontraktu na realizację odcinka Cedzyna – Łagów w przebiegu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim. Złożona przez spółkę oferta została uznana za najkorzystniejszą w przetargu. Jeśli nie wpłyną odwołania, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie mogła podpisać umowę z wykonawcą o wartości 1,1 mld zł.
Droga ekspresowa S74 ma połączyć drogi ekspresowe S12 w Sulejowie (nieopodal Piotrkowa Trybunalskiego) oraz S19 w miejscowości Zarzecze koło Niska. Przez wiele lat jedyną istniejącą częścią trasy był oddany do użytku w 2011 roku 7-kilometrowy odcinek łączący Kielce i pobliską Cedzynę, położoną na wschód od stolicy regionu. W ostatnich latach realizacja S74 w województwie świętokrzyskim znacząco przyspieszyła. Podpisano kontrakty na realizację wszystkich odcinków od granicy z województwem łódzkim a obwodnicą Opatowa, której realizacja znajduje się na etapie robót budowlanych – z wyjątkiem odcinka łączącego Cedzynę i Łagów.
W najbliższym czasie ów stan rzeczy ulegnie zmianie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała bowiem najkorzystniejszą ofertę w przetargu na realizację najdłuższego odcinka trasy w regionie w systemie “projektuj i buduj”. Złożyła ją spółka Mota-Engil Central Europe, wyceniając realizację zadania na 1,1 mld zł. Jeżeli nie wpłyną odwołania, po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych GDDKiA będzie mogła podpisać umowę z wykonawcą.
Jedenaście złożonych ofert. W grze pozostały… trzy
Sprawa nie jest przesądzona – przy pierwszej ocenie ofert zarządca państwowej infrastruktury drogowej wskazał ofertę złożoną przez Stecol jako najbardziej korzystną. Jak wskazuje GDDKiA, przetarg został ogłoszony w styczniu ubiegłego roku, a do otwarcia ofert doszło w maju. Złożyło je aż 11 podmiotów. Ostatecznie rozpatrywano jedynie… trzy. Dlaczego tak się stało?
– Sześciu z jedenastu oferentów nie wyraziło zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, jeden nie udzielił wyjaśnień w terminie, a oferta kolejnego w wyniku badania i oceny ofert została odrzucona na podstawie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych – wyjaśnia GDDKiA w komunikacie prasowym. Po wyborze ofertu Stecolu złożone zostały skuteczne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, skutkiem czego GDDKiA powtórzyła ocenę ofert. Unieważniono również odrzucenie oferty najtańszej.
Obejście Łagowa, cztery węzły drogowe
O wyborze oferty Mota-Engil Central Europe, która była w przetargu najtańsza (swoją drogą nieznacznie tańsza niż oferta złożona przez Stecol), przesądziła właśnie cena – w ramach pozacenowych kryteriów oceny ofert, które dotyczyły przedłużenia okresu gwarancji jakości, wszyscy oferenci zadeklarowali maksymalne wartości. W ramach inwestycji powstanie odcinek o długości 30 kilometrów. Jak wskazuje GDDKiA, będzie to największa inwestycja w historii województwa świętokrzyskiego pod względem wartości.
Trasa będzie przebiegała głównie po nowym śladzie, na północ względem istniejącej drogi krajowej nr 74. Umożliwi także obejście Łagowa. Przewidziano budowę czterech węzłów (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów), obwodu utrzymania drogi (Wola Jachowa) oraz pary Miejsc Obsługi Podróżnych (Górno). Powstanie również szereg obiektów inżynieryjnych – 16 wiaduktów, 13 mostów, przejście dla zwierząt oraz ponad 30 przepustów.