Dolnośląski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał oferty w dwóch przetargach, które dotyczą budowy trasy ekspresowej S3 Bolków – Lubawka. Inwestycja została podzielona na dwa odcinki realizacyjne. Łączny koszt budowy całej tej, ok. 31-kilometrowej drogi, ma opiewać na ok. 2,4 mld zł.
Realizacja inwestycji dotyczącej budowy drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do granicy państwa w Lubawce została podzielona na dwie części. Pierwsza z nich to odcinek od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła), a druga, od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa. Ich długość to odpowiednio 16,1 km i 15,3 km.
Wybrani wykonawcy
Do realizacji pierwszego z fragmentów zgłosiło się 12 chętnych, których zestawienie poznaliśmy w listopadzie 2017 roku. Spośród nich zamawiający wybrał szóstą pod względem ceny propozycję przedstawioną przez konsorcjum firm Porr i Porr Bau GmbH (1,536 mld zł). Wykonawca ma mieć na realizację zadania 47 miesięcy.
Również w przypadku drugiego odcinka od otwarcia ofert minął już niemal rok. Do budowy tej trasy zgłosiło się 17 chętnych. Ostatecznie GDDKiA wybrała szóstą pod względem ceny propozycję złożoną przez konsorcjum firm Mosty Łódź i PBDI (879,696 mln zł). Wykonawca zadeklarował realizację zadania w ciągu 31 miesięcy.
Dotychczas w obu przetargach mieliśmy już wykluczenia oraz unieważnienia owych wykluczeni po interwencjach Krajowej Izby Odwoławczej. Z uwagi na to wybór najkorzystniejszej oferty był odkładany w czasie. Fakt, że od złożenia propozycji do wyboru najkorzystniejszej z nich minęło ok. 9 miesięcy nie wróży najlepiej. Dodatkowo, patrząc na obecną tendencję w przetargach drogowych oraz dużą wartość przedsięwzięcia, możemy spodziewać się kolejnych odwołań do KIO.
Trudne wyzwanie
Budowa drogi ekspresowej S3 na tym odcinku jest inwestycją bardzo kosztowną szczególnie z uwagi na przewidywane obiekty inżynierskie, które mają powstać w jej ciągu. Przy budowie trasy S3 z Bolkowa do Lubawki zdecydowanie największym wyzwaniem będzie realizacja zadania nr III. Będzie tak z uwagi na to, że zawiera on dwa tunele, jeden o długości 0,320 km, a drugi o długości 2,290 km. Dodatkowo w ciągu drogi powstanie 7 wiaduktów i 1 most. Powstaną także cztery wiadukty przecinające trasę. Zadanie nr IV będzie nieco łatwiejsze. Trasa, o długości 15,3 km, nie będzie zawierała tuneli. Za to w jej ciągu planowane są trzy węzły: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka.
Oba zamówienia są prowadzone w systemie „projektuj i buduj”. Oznacza to, że wykonawca będzie musiał nie tylko wybudować trasę, ale także zaprojektować ją oraz uzyskać niezbędne pozwolenia.
Obietnice i oczekiwanie
Saga związana z budową tej wyczekanej trasy trwa już od dawna. Najpierw słyszeliśmy wiele zapowiedzi ogłoszenia postępowania. W październiku 2016 roku Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa „
skierowało odcinek do realizacji”. Następnie, po siedmiu miesiącach, 26 maja, Jerzy Szmit
potwierdził w rozmowie z naszym portalem – dziś ogłaszamy przetarg na tę drogę. Jednak tego dnia doczekaliśmy się „skierowania do przetargu”, a nie ogłoszenia rzeczywistego postępowania. Ogłoszenie o zamówieniu pojawiło się na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dopiero po kilku dniach – 31 maja 2017 roku.