Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wariant rozbudowy autostrady A4 na ok. 36-kilometrowym odcinku łączącym węzły Legnica Południe i Krzyżowa. Zarządca państwowej infrastruktury drogowej rekomendował przebieg w istniejącym śladzie. Kluczowa droga szybkiego ruchu na południu Polski, przebiegająca w osi wschód-zachód, zyska trzeci pas oraz pas awaryjny.
Każdy, kto miał okazję jechać autostradą A4 na zachód od Wrocławia, wie, że jej standard pozostawia dużo do życzenia, przede wszystkim w zakresie bezpieczeństwa ruchu. Brak bowiem pasa awaryjnego, co skutkuje ograniczeniem dopuszczalnej prędkości do 110 km/h, a to mniej niż na drogach ekspresowych. Oprócz tego brakuje infrastruktury obsługi podróżnych, a i stan nawierzchni w niektórych miejscach nie jest satysfakcjonujący. Być może wyżej wymienione problemy nie byłyby tak istotne, gdyby nie bardzo duże natężenie ruchu.
Dlatego w odniesieniu do odcinka autostrady A4 między aglomeracją wrocławską a Legnicą rozpatrywane były w ostatnich latach różne warianty, spośród których większość zakładała jej budowę w nowym bądź częściowo nowym przebiegu. Ostateczna decyzja w tym zakresie nie została jeszcze podjęta. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad wybrała jednak wariant przebudowy autostrady A4 między węzłami Legnica Południe i Krzyżowa. Jak wskazuje zarządca państwowej infrastruktury drogowej, decyzja w tej sprawie została podjęta w dniu 30 czerwca.
Rekomendowany wariant III zakłada on przebieg w istniejącym śladzie i zakładający jego realizację wniosek zostanie wydany do odpowiednich organów w celu uzyskania decyzji środowiskowej. Autostrada A4 na rzeczonym odcinku zmieni się jednak nie do poznania. Dwie dwupasmowe jezdnie bez pasów awaryjnych zastąpią jezdnie trzypasmowe z pasami awaryjnymi, co dla kierowców będzie rewolucją. Zakłada się, że nowa jezdnia będzie powstawała równolegle do istniejącego przebiegu, na którą zostanie przełożony ruch wraz z przebudową węzłów i budową nowych obiektów inżynieryjnych, a to umożliwi rozebranie istniejącej nawierzchni i budowę kolejnej nowej jezdni na jej miejscu.
Korekta przebiegu będzie dotyczyła jedynie rejonu miejscowości Krzywa i Szczytnica w celu odsunięcia od zabudowy mieszkaniowej. Warto dodać, że w tym rejonie znajduje się Obszar Krzywa w ramach Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zlikwidowane zostaną węzły Lubiatów i Jadwisin. Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, inwestycja powinna zostać zrealizowana do 2030 roku.
Autostrada A4 to nie jedyna droga szybkiego ruchu w Polsce, w odniesieniu do której planowana jest rozbudowa każdej jezdni o trzeci pas ruchu. To samo dotyczy np. autostrady A2 między Warszawą a Łodzią (między węzłami Pruszków i Konotopa przewiduje się aż cztery pasy ruchu w ramach każdej jezdni), czy autostrady A1 na odcinku łączącym Toruń z Włocławkiem. Autostrada A4 ma docelowo funkcjonować w takim standardzie między węzłem Krzyżowa a Tarnowem, a zatem na większości trasy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.