Według obecnych planów Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje oddać jeszcze w 2018 roku 334,4 km dróg. Prawie w całości będą to drogi ekspresowe, a część z nich stanowią trasy klasy głównej przyspieszonej.
Rok 2018
Dotychczas w 2018 roku Generalna Dyrekcja udostępniła kierowcom niemal 45 km nowych tras. Były to:
- S11: I etap obwodnicy Kępna (3,6 km),
- DK-33: obwodnica Kłodzka (9,2 km),
- S3: Lubin Południe – Legnica (A4) (22,6 km),
- S8: Ostrów Mazowiecka – granica województwa (9,4 km).
Dodatkowo, w bieżącym roku podpisano umowy na 303,9 km nowych tras.
Aktualne plany GDDKiA na ten rok przewidują oddanie do użytku 334,4 km nowych dróg, W tym 334,4 km tras ekspresowych i 10 km dróg klasy głównej przyspieszonej.
Przełożenie na rzeczywistość
Jak jednak pokazują doświadczenia z poprzednich lat, ukończenie tras w przewidywanym terminie nie jest w 100% pewne. W takiej sytuacji nowe kilometry będzie można zaliczyć na konto kolejnego roku.
Podobnie jest z planowanym podpisywaniem umów. W połowie 2017 roku
mówiono, że przed końcem grudnia zostaną zawarte kontrakty nawet na 550 km nowych tras. Ostatecznie w całym 2017 roku GDDKiA podpisała 28 umów na 272,8 km nowych dróg o łącznej wartości ok. 6,27 mld zł, przy zakładanych kosztorysach ok. 8,14 mld zł, co dało ok. 1,87 mld zł oszczędności.
W samym 2017 roku GDDKiA przekazała kierowcom 355,7 km, nowych tras, w tym 300,2 km dróg ekspresowych i 55,5 km obwodnic.
PBDK
W ogólności Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą d roku 2025) zakłada wybudowanie 3262,7 km, w tym:
- 252,2 km autostrad,
- 2641,1 km dróg ekspresowych ,
- 35 obwodnic o łącznej długości 369,4 km.