W ciągu kilku najbliższych miesięcy ogłoszony ma zostać przetarg na długo oczekiwaną dobudowę dodatkowych pasów przy autostradzie A2 łączącej aglomeracje warszawską i łódzką. Zarządca dróg liczy, że postępowanie przebiegnie sprawnie, a do końca roku uda się zawrzeć umowy z wykonawcami. Inwestycja ma być odpowiedzią na bardzo dużą skalę ruchu na trasie łączącej dwa największe miasta centralnej Polski.
Rząd i GDDKiA zapowiadają rozbudowę autostrady A2 pomiędzy aglomeracjami łódzką i warszawską o dodatkowe pasy już od kilku lat. Rok 2025 ma przynieść przełom: ogłoszenie postępowania na roboty budowlane. Inwestycja ma więc nabrać rozpędu.
Do 100 tys. pojazdów dziennie
– To inwestycja bardzo wyczekiwana przez kierowców ze względu na intensywny ruch między oboma miastami. Aktualnie liczba samochodów pokonujących tę trasę każdego dnia waha się od ponad 50 tys. w okolicach Łodzi do blisko 100 tys. pod Warszawą – mówi Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ocenia, że rozbudowa będzie jednym z najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć planowanych do realizacji w regionie łódzkim. Przypomina także, że w październiku zeszłego roku GDDKiA złożyła do obu wojewodów wnioski o wydanie decyzji ZRID dotyczących całego 92-kilometrowego odcinka przewidzianego do rozbudowy.
Docelowo pomiędzy węzłami Łódź-Północ i Pruszków każda nitka ma mieć po trzy pasy ruchu, a na dalszym odcinku do węzła Konotopa – po cztery. – Jeszcze w pierwszym półroczu tego roku planujemy ogłosić przetargi na rozbudowę trasy – zapowiada nasz rozmówca. Przewiduje, że podpisanie umów z wykonawcami powinno nastąpić do końca 2025 r.
Duży nacisk na rozwiązania OZE
GDDKiA określa opisywaną trasę mianem strategicznej arterii i przekonuje o konieczności podniesienia jej przepustowości. Inwestycja ma przynieść także skrócenie czasu przejazdu i poprawę bezpieczeństwa. – Tym, co wyróżnia ten projekt spośród innych, jest samowystarczalność energetyczna zmodernizowanej trasy – podkreśla przedstawiciel Dyrekcji. W ramach kontraktów powstać mają więc także instalacje odnawialnych źródeł energii.
– Rozwiązania zastosowane na tym odcinku mają stanowić wzór, który będziemy mogli zastosować przy budowie lub rozbudowie innych odcinków zarządzanych przez GDDKiA – usłyszeliśmy od Macieja Zalewskiego. OZE ma zasilać wszystkie instalacje związane z drogą, w tym np. stacje meteorologiczne i oświetlenie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.