Państwowy zarządca infrastruktury drogowej szuka wykonawcy obwodnicy Głogowa w przebiegu drogi krajowej nr 12. Projekt ma zostać zrealizowany w formule “projektuj i buduj”. Będzie to jedna z siedmiu obwodnic w województwie dolnośląskim realizowana w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic.
Jak informuje GDDKiA, nowy odcinek ma powstać w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Obwodnica ma mieć aż ok. 18 kilometrów długości, co czyni ją stosunkowo długą wśród tras tego rodzaju. Trasa będzie przebiegała na zachód od Głogowa, na terenie gmin wiejskich Radwanice, Żukowice, Kotla i Głogów oraz na terenie samego Głogowa jako gminy miejskiej. Początek przebiegu przewidziano jeszcze w powiecie polkowickim na istniejącym północnym rondzie w rejonie węzła Głogów Zachód, który łączy drogę ekspresową S3 oraz drogę krajową nr 12. Ponowne włączenie do istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 12 w kierunku Wschowy i Leszna przewidziano natomiast w rejonie miejscowości Stare Serby.
Budowa 18-kilometrowego obejścia nadodrzańskiego Głogowa będzie z pewnością dużym wyzwaniem organizacyjnym i technicznym. Konieczna bowiem będzie budowa nowej przeprawy przez Odrę, a także bezkolizyjnych skrzyżowań z liniami kolejowymi w trzech miejscach. Obwodnica dwukrotnie przetnie linię kolejową nr 14, a w jednym miejscu także linię kolejową nr 273, czyli “nadodrzankę”, łączącą Wrocław ze Szczecinem i silnie obciążoną ruchem towarowym.
Dwupoziomowe skrzyżowania z drogami wojewódzkimi. Już w 2027 roku?
W ramach inwestycji przewidziano także budowę czterech węzłów drogowych w formie dwupoziomowe skrzyżowań. Powstaną one w punktach styku z drogami wojewódzkimi. Węzeł Nielubia połączy obwodnicę z drogą wojewódzką nr 298 w kierunku Kłobuczyna (i przy okazji ponownie z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 12). Węzeł Słone powstanie z kolei na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 292, która łączy Nową Sól i Głogów. Po drugiej stronie Odry powstanie węzeł Głogów Lotnisko, zapewniający połączenie z drogą wojewódzką nr 321, która przebiega na odcinku Grodziec Mały – Przyborów, łącząc okolice Głogowa i Nowej Soli po prawym brzegu rzeki. Last but not least, węzeł Serby połączy nową obwodnicę z drogą wojewódzką nr 319, która łączy z Głogowem miejscowość Stare Strącze nieopodal Sławy.
Jak wskazuje GDDKiA, budowa nowej przeprawy mostowej przez Odrę jest długo oczekiwana przez lokalną społeczność i zapewni wyprowadzenie uciążliwego dla mieszkańców ruchu tranzytowego. Oprócz nowego mostu i wspomnianych wcześniej przejazdów nad liniami kolejowymi powstaną także wiadukty i przepusty pełniące funkcje przejść dla odpowiednio średnich i dużych oraz małych zwierząt. Obwodnica Głogowa usprawni także połączenie między drogami ekspresowymi S5 i S3, wpływając na skrócenie czasu przejazdu w licznych relacjach. Inwestycja ma zostać zrealizowana w latach 2024-2027.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.