Państwowy zarządca infrastruktury drogowej ogłosił przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych kategorii pierwszej na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w przebiegu drogi ekspresowej S17. Istnieje ryzyko, że inwestycja zostanie zrealizowana wiele miesięcy po oddaniu do użytku kolejnych odcinków trasy od Zamościa w kierunku granicy polsko-ukraińskiej.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projekt i budowę Miejsc Obsługi Podróżnych w lokalizacjach Jeziernia Wschód i Jeziernia Zachód na drodze ekspresowej S17, w sąsiedztwie węzła Tomaszów Lubelski Południe. W ramach inwestycji powstanie para MOP-ów o funkcjach podstawowych z infrastrukturą towarzyszącą, oświetleniem, drogami dojazdowymi, urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonawca będzie również odpowiedzialny za uzyskanie zezwolenia na użytkowanie oraz budowę nawierzchni pasów włączania i wyłączania z trasy głównej. Wśród elementów obydwu MOP-ów należy wymienić miejsca postojowe dla samochodów ciężarowych, osobowych i autokarów, budynki sanitarne z toaletami, prysznicem i pomieszczeniem przeznaczonym do opieki nad małymi dziećmi, a nawet wiaty piknikowe i place zabaw. Przewidziano także wydzielenie terenu przeznaczonego pod zabudowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych w przyszłości, a także obszaru dla służb kontrolnych.
Oferty w przetargu można składać do dnia 19 stycznia 2024 roku do godziny 11:00. GDDKiA przewiduje, że inwestycja zostanie zrealizowana w terminie 34 miesięcy od dnia podpisania umowy, przy czym w tym okresie nie zostaną uwzględnione okresy zimowe. Oznacza to, że MOP-y w rejonie Tomaszowa Lubelskiego powstaną prawdopodobnie wiele miesięcy po oddaniu do użytku kolejnych odcinków drogi ekspresowej S17 na południowy wschód od Zamościa – przez obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego do miejscowości Hrebenne, gdzie znajduje się przejście graniczne na granicy polsko-ukraińskiej. Harmonogram prac zakłada bowiem, że zostaną otwarte w sierpniu 2026 roku. Z drugiej strony, wśród kryteriów oceny ofert uwzględniono termin realizacji kontraktu – z tego tytułu możliwe będzie uzyskanie do 20% punktów. Dodajmy, że kolejnych maksymalnie 20% punktów przyznanych zostanie za przedłużenie okresu gwarancji jakości, natomiast głównym kryterium oceny ofert będzie cena, za którą możliwe będzie przyznanie do 60% punktów.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu,
GDDKiA ma poważny problem z rozstrzyganiem przetargów na dzierżawę MOP-ów wyższych kategorii, zawierających również stacje paliw oraz inne obiekty handlowe i usługowe. W pierwszej połowie 2022 roku wśród 56 ogłoszonych wówczas postępowań jedynie 14 zostało rozstrzygniętych. Wszystko wskazuje na to, że wynika to z wprowadzonych niedawno w życie unijnych regulacji w ramach rozporządzenia AFIR, będącego częścią kontrowersyjnego pakietu Fit for 55, które wymusza rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Tymczasem odsetek pojazdów z napędem elektrycznym jest w Polsce wciąż niski, co czyni w wielu miejscach rozbudowę tego rodzaju infrastruktury nieopłacalną. Szerzej pisaliśmy wyzwaniach w tym zakresie
tutaj.