Jeden przetarg na budowę S19 na północ jest w toku, drugi właśnie został ogłoszony. Chodzi o fragment Czarna Białostocka – Białystok Północ. Na przełomie lipca i sierpnia ma ruszyć ostatni przetarg na drogę po tej stronie stolicy Podlasia.
W trybie zaprojektuj i wybuduj powstać ma 13-kilometrowy fragment drogi ekspresowej z dwiema jedniami po dwa pasy ruchu w każdym kierunku plus pas awaryjny.
Droga będzie prowadzona śladem wytyczonym przez istniejącą DK-19. Na obwodnicy Wasilkowa dobudowany zostanie druga jezdnia, która ma być wybudowana po południowej stronie istniejącej drogi. Dodatkowo istniejąca jezdnia ma być dostosowana do parametrów drogi ekspresowej.
Cała droga ekspresowa na tym odcinku zostanie wykonana według parametrów dla kategorii ruchu KR-6 i nośności 11,5 t/oś. O rodzaju nawierzchni zdecyduje przyszły wykonawca, wiadomo jedynie, że na obwodnica Wasilkowa ma mieć nawierzchnię bitumiczną.
Na odcinku powstanie 18 obiektów inżynierskich, z tego 14 zostanie wybudowanych od nowa. Pozostałe zostaną rozbudowane pod druga jezdnię.
Oferty poznamy 28 sierpnia. Na realizację zaplanowano 39 miesięcy od podpisania umowy.
Przypomnijmy, obecnie po północnej stronie Białegostoku w realizacji jest odcinek Kuźnica – Sokółka. Trwa przetarg na fragment Sokółka – Czarna Białostocka, a na przełom lipca i sierpnia GDDKiA zapowiada ogłoszenie przetargu dla odcinka Białystok Północ – Dobrzyniewo.
Na węźle Dobrzyniewo planowane odcinki połączą się z realizowanym odcinkiem drogi S19 Krynice – Białystok Zachód. Realizacja odcinków na północ od Białegostoku pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z ulicy 1000-lecia Państwa Polskiego w Białymstoku.
Z kolei odcinki od węzła Białystok Zachód do węzła Ploski czekają na nową decyzję środowiskową.
GDDKiA spodziewa się, że uzyska ją jeszcze w lipcu.