for. Damiang1997, lic. CC BY-SA 3.0Droga S8 w Choroszczy
Na razie trudno jest prognozować, jaki będzie docelowy ruch na drodze ekspresowej S8 – twierdzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zarządca prowadzi bowiem pomiary co pięć lat, poprzedni odbył się przed otwarciem istniejących odcinków, a kolejny przypadnie na okres robót na drogach bezpośrednio krzyżujących się z tą ekspresówką. Wyniki mogą więc odbiegać od stanu docelowego.
Wciąż budowana droga ekspresowa S8 to jedna z najważniejszych dróg tej kategorii w kraju. Łączy bowiem dwa regiony – Dolny Śląsk i Podlasie – z Warszawą, do której wcześniej nie prowadziły stamtąd drogi wyższych kategorii i ruch musiał odbywać się po trasach o znacząco niższym standardzie. Czy stawiany przed nią cel spięcia ze sobą historycznie słabo powiązanych regionów sprawdził się?
Stabilizacja poziomu ruchu po zakończeniu prac na A1 i A2
– Prace przy budowie S8 jeszcze się nie zakończyły (w tym roku oddane zostaną dwa odcinki pomiędzy Radziejowicami a Paszkowem pod Warszawą) i dopiero pomiar ruchu zaplanowany na 2020 r. pokaże obłożenie tej trasy – mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przypomina on przy tym, że badania ruchu odbywają się cyklicznie co pięć lat. Dodaje też, że wyniki uzyskane w przyszłorocznych badaniach mogą być nieco zniekształcone, bo przebudowywana ma być w tym samym momencie autostrada A1 między Tuszynem a Piotrkowem Trybunalskim wraz ze skrętem z węzła Piotrków Trybunalski Zachód w kierunku Wrocławia. Przebudowywana ma być także A1 w kierunku Częstochowy.
– W kolejnych latach ruch na S8 może wzrosnąć za sprawą planowanego poszerzenia A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą – prognozuje nasz rozmówca. – kierowcy będą omijać [nią] przebudowywany odcinek autostrady. Ustabilizowanie nastąpi po zakończeniu tych prac – tłumaczy.
Jeden z elementów nadrabiania zaległości z lat powojennych
Wskazuje przy tym, że S8 wraz z innymi realizowanymi obecnie drogami ekspresowymi i autostradami ma stworzyć podstawowy szkielet dróg szybkiego ruchu, który połączy z jednej strony granice kraju, a z drugiej – główne ośrodki wewnętrzne Polski. – Poprawi to komunikację i bezpieczeństwo przejazdu oraz skróci czas podróży – przekonuje. – Szkielet ten w późniejszych latach będzie uzupełniany kolejnymi odcinkami dróg szybkiego ruchu – dodaje.
Jan Krynicki wskazuje przy tym, że prowadzone w ostatnich latach inwestycje drogowe mają na celu m.in. nadrabianie zaległości infrastrukturalnych z lat powojennych. Wówczas modernizowano i uzupełniano sieć dróg powstałą w II RP, która miała spiąć ze sobą tereny trzech zaborów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.