Zarządca państwowej sieci dróg wyłonił wykonawców trzech odcinków drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim. Jeśli nie wpłyną odwołania, 46-kilometrową trasę na północny wschód od Białegostoku wybudują Stecol i Unibep.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła trzy przetargi na realizację w systemie “projektuj i buduj” trzech odcinków drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim. Połączą one węzły Sokółka, Czarna Białostocka, Białystok Północ oraz Dobrzyniewo. W tym miejscu trzeba dodać, że przygraniczny odcinek między Sokółką a przejściem granicznym w Kuźnicy Białostockiej na granicy polsko-białoruskiej jest już w trakcie budowy. Zważywszy na to, że dla całego kolejnego fragmentu GDDKiA przewiduje jego realizację w latach 2025-2028, prawdopodobnie przed końcem tej dekady kierowcy będą mogli pojechać z Warszawy do Kuźnicy Białostockiej wyłącznie drogami szybkiego ruchu.
Jak wskazuje GDDKiA, choć we wszystkich trzech przetargach uwzględniono pozacenowe kryteria oceny ofert, wszyscy wykonawcy uzyskali w odniesieniu do takowych maksymalną liczbę punktów. Tym samym o wyborze ofert przesądziła cena. Jeżeli nie wpłyną odwołania, po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwe będzie podpisanie umów ze Stecolem i Unibepem. Stecol złożył najkorzystniejszą ofertę na realizację odcinka 24-kilometrowego odcinka Czarna Białostocka – Sokółka, którą wycenił na 829 mln zł. Z kolei Unibep jest bliski pozyskania dwóch kontraktów: na 13-kilometrowy odcinek Czarna Białostocka – Białystok Północ (348 mln zł) oraz 9-kilometrowy odcinek Białystok Północ – Dobrzyniewo (321 mln zł). Wszystkie nowe odcinki zostaną zbudowane w układzie 2x2.
Kontrakt na realizację odcinka Czarna Białostocka – Białystok Północ będzie dotyczył nie tylko budowy nowej trasy, ale także uzupełnienia istniejącej obwodnicy Wasilkowa o drugą jezdnię. Co ciekawe, oprócz obejścia Wasilkowa, gdzie wymagana jest nawierzchnia bitumiczna, na pozostałej części odcinka wybór rodzaju nawierzchni pozostanie w gestii wykonawcy. Na wszystkich trzech fragmentach powstanie kilkadziesiąt różnego rodzaju obiektów inżynieryjnych. W ramach kontraktu na realizację odcinka Białystok Północ – Dobrzyniewo powstanie węzeł Dobrzyniewo, który wraz z pobliskim planowanym węzłem Białystok Zachód połączy drogi ekspresowe S8, S16 i S19.