Po ostatnich decyzjach o podwyższenie cen opłat za przejazdy autostradami w Polsce zarządzanymi przez koncesjonariuszy, Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad przedstawiła swoje stanowisko w tej sprawie. GDDKiA uważa, że takie decyzje są niezasadne i uderzają w kierowców.
Od 11 marca więcej płacimy za odcinek autostrady A2 Świecko – Konik. Chodzi o 150-kilometrowy
przejazd pomiędzy Nowym Tomyślem i Koninem, gdzie koncesjonariusz, którym jest Autostrada Wielkopolska S.A. podniósł stawki, przez co m.in. kierowcy samochodów osobowych o dwóch osiach zapłacą na każdej z trzech bramek 36 zł, a nie 34 zł, jak miało to miejsce dotychczas.
Od 1 kwietnia natomiast zaczną obowiązywać
nowe opłaty na A4 na odcinku Katowice – Kraków, gdzie Stalexport Autostrada Małopolska S.A. również zwiększył opłaty. Zgodnie z komunikatem, na każdym placu poboru opłat, tj. w Mysłowicach i Balicach, kierowcy aut osobowych zapłacą 17 zł, natomiast użytkownicy pojazdów pozostałych kategorii 52 zł. Obecnie stawki te wynoszą odpowiednio 16 zł i 49 zł dla każdego punktu poboru opłat.
GDDKiA przeciwna podwyżkom
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przypomina, że Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umów koncesyjnych podpisanych pod koniec lat 90. ubiegłego wieku, a GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tych umów.
Zdaniem Generalnej Dyrekcji natomiast należy wziąć pod uwagę efekty, jakie mogą przynieść wzrosty opłat. Jedną z głównych jest ryzyko przeniesienie części ruchu na alternatywne drogi. GDDKiA wskazuje, iż kierowcy pojazdów ciężkich mogą chętniej decydować się na przejazdy drogami lokalnymi, które i bez tego są za bardzo obciążone.
Dodatkowo może się to przełożyć na spadek bezpieczeństwa na drodze, również z uwzględnieniem innych, niż kierowcy, uczestników ruchu drogowego.
Darmowe przejazdy po autostradach GDDKiA
Jednocześnie GDDKiA przypomina, że nie trzeba płacić za przejazd pojazdem lekkim po autostradach zarządzanych przez GDDKiA, czyli A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. Dotyczy to pojazdów, które nie przekraczają 3,5 tony.
W Polsce znajduje się natomiast około 1885 km autostrad i większość z nich pozwala kierowcom na darmowy przejazd. W zarządzie koncesjonariuszy znajdują się trzy odcinki.
Chodzi o następujące drogi:
- ok. 152 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk (Rusocin) - Toruń (Toruń Południe) - Gdańsk Transport Company,
- ok. 255 km (z czego 238 km płatne) autostrady A2 na odcinku Konin - Świecko - Autostrada Wielkopolska,
- ok. 61 km autostrady A4 na odcinku Kraków (Balice) - Katowice (Murckowska) - Stalexport Autostrada Małopolska.