Po pierwszym półroczu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła podsumowanie przetargów, które zostały ogłoszone od początku bieżącego roku. W przypadku niektórych z nich poznaliśmy już oferty. Zarządca państwowej sieci dróg przedstawił także plany przetargowe na kolejne miesiące. Dotyczą one aż 379 kilometrów nowych odcinków.
Jak informuje GDDKiA, już wkrótce możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą na budowę drogi ekspresowej S11 z Bobolic do Szczecinka, ponieważ Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie jednego z oferentów.
Otwarto także oferty w przetargach na realizację trzech odcinków S8 w województwie dolnośląskim, o czym niedawno informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, trzech odcinków S74 w województwie świętokrzyskim oraz na podwarszawski odcinek Czosnów – Kiełpin na S7. Już wkrótce otwarte zostaną oferty na S19 w województwie podlaskim oraz obwodnicę Krosna Odrzańskiego w przebiegu drogi krajowej nr 29.
Na etapie weryfikacji ofert znajdują się także przetargi ogłoszone w ubiegłym roku, na realizację S19 w województwie podkarpackim, S17 w województwie lubelskim oraz S16 w województwie warmińsko-mazurskim. Z kolei projekt obwodnicy Zatora w przebiegu drogi krajowej nr 28 znajduje się aktualnie na etapie dialogu konkurencyjnego.
Długo oczekiwane przetargi już niebawem
Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, jeszcze w tym roku ogłoszone zostaną przetargi na budowę kolejnych 305 kilometrów w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych oraz 74 kilometrów w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic. Niewątpliwie największą wiadomością w tym kontekście jest planowane ogłoszenie przetargów na wszystkie brakujące odcinki drogi ekspresowej S10 między Szczecinem a Piłą. To długo oczekiwana inwestycja, która docelowo zapewni najkrótsze połączenie Pomorza Zachodniego z Warszawą.
Kontynuowana będzie także budowa dróg ekspresowych S8, S11, S12 i S16. W przypadku “ósemki” mowa o dwóch odcinkach, które połączą Łagiewniki i Bardo przez Ząbkowice Śląskie. Niedawno GDDKiA otworzyła oferty w trzech przetargach dotyczących odcinków między Kobierzycami a Łagiewniki, które przy bardzo dużym zainteresowaniu potencjalnych wykonawców zostały wycenione na zaledwie 52-59% kosztorysów zamawiającego. Z kolei “jedenastka” zostanie uzupełniona o odcinki Ostrów Wielkopolski – Kępno oraz Kępno – Olesno. Oznacza to, że powstanie kompletny ciąg w docelowym standardzie między Ostrowem Wielkopolskim a Olesnem – dziś istnieją tylko obwodnice tych dwóch miast oraz Kępna.
Powstanie także w końcu długo wyczekiwany odcinek “jedenastki” w standardzie drogi ekspresowej między Złotkowem a Obornikami jako wydłużenie Zachodniej Obwodnicy Poznania w kierunku północnym. Natomiast w ramach projektu budowy “dwunastki” ma zostać ogłoszony przetarg na odcinek między granicą województw łódzkiego i mazowieckiego a węzłem Wieniawa, czyli w praktyce cały odcinek w powiecie przysuskim. W przypadku “szesnastki” planowany jest przetarg na krótki odcinek Krynice – Knyszyn w pobliżu Białegostoku.
Nowe obwodnice
Duże plany GDDKiA ma także w kontekście budowy nowych obwodnic. W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych ogłoszone zostaną przetargi na obwodnice Poręby i Zawiercia w przebiegu drogi krajowej nr 78, Kamienia Krajeńskiego w przebiegu drogi krajowej nr 22 oraz Sępólna Krajeńskiego w przebiegu drogi krajowej nr 25.
Z kolei w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic planowane jest ogłoszenie przetargu na aż 5 obwodnic w województwie zachodniopomorskim (Kołbaskowo - droga krajowa nr 13, Stargard - droga krajowa nr 20, Rusinowo, Wałcz i Szwecja - droga krajowa nr 22) oraz obwodnice Głogowa (droga krajowa nr 12), Kroczyc i Pradeł (droga krajowa nr 78), Sanoka (droga krajowa nr 84), Srocka (droga krajowa nr 91) oraz Białobrzegów (droga krajowa nr 8).