Dziś w Łomży Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na projekt i budowę dwóch odcinków trasy ekspresowej S61. Mowa o fragmentach Kolno – Stawiski oraz Stawiski – Szczuczyn. Inwestycje przewidują łącznie budowę 35 km dróg w ciągu Via Baltica.
Obie inwestycje dotyczą projektu i budowy drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn. Podczas konferencji, na której podpisano umowy obecni byli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa: minister – Andrzej Adamczyk oraz wiceminister – Marek Chodkiewicz.
Dwa przetargi
Pierwsza z umów przewiduje powstanie trasy od węzła Kolno (z węzłem) do węzła Stawiski (bez węzła). Przedsięwzięcie zakłada budowę fragmentu S61 o długości 16,432 km oraz drogi krajowej nr 63 liczącego 2,25 km. Zadanie to zostało powierzone konsorcjum
Strabga i Strabag Infrastruktura Południe. Wartość umowy to 288,323 mln zł.
Drugi z podpisywanych dziś kontraktów dotyczy odcinka od węzła Stawiski (bez węzła) do początku obwodnicy Szczuczyna. Przewiduje on budowę 18,002 km drogi ekspresowej S61. Zajmie się tym firma
Budimex, a GDDKiA zapłaci za to 342,134 mln zł.
W obu przetargach zamawiający stosował jednakowe kryteria oceny ofert. Stanowiły je cena (60%) oraz kryteria pozacenowe (40%). Do tej drugiej kategorii należały takie wskaźniki jak m.in. równość podłużna nawierzchni, termin realizacji czy doświadczenie personelu wykonawcy.
Zadanie wykonawców
Przedsięwzięcia są prowadzone w systemie „projektuj i buduj”. Oznacza to, że firmy będą zobowiązane do opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskania niezbędnych pozwoleń na budowę, budowy infrastruktury oraz otrzymanie zezwolenia na użytkowanie drogi. Na realizację obu zadań wykonawcy mają 31 miesięcy, przy czym w okres robót budowlanych nie wliczają się miesiące zimowe (od 15 grudnia do 15 marca).
Oba odcinki pobiegną po nowym śladzie. Ich nośność będzie wynosiła 115 kN/oś, a prędkość projektowa 110 km/h. W ramach inwestycji powstanie infrastruktura towarzysząca – obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Via Baltica
Droga ekspresowa S61 jest częścią trasy Via Baltica. Stanowi fragment międzynarodowej drogi E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego.