Stargard w województwie zachodniopomorskim doczeka się obwodnicy w przebiegu drogi krajowej nr 20. Przetarg na realizację inwestycji ogłosiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W maju dla projektu wydana została decyzja środowiskowa.
Stargard to czwarte co do liczby mieszkańców miasto w województwie zachodniopomorskim i jednocześnie drugie największe w aglomeracji szczecińskiej. Liczy ponad 67 tys. mieszkańców. Jest także ważnym węzłem drogowym i kolejowym. Co ciekawe, jest to drugie najstarsze miasto na Pomorzu Zachodnim i jedno z najstarszych miast w Polsce. Od grudnia 2009 roku Stargard posiada południową obwodnicę w przebiegu drogi ekspresowej S10, jednak inwestycja nie zapewniła pełnego wyprowadzenia ruchu tranzytowego – przez miasto nadal przebiega droga krajowa nr 20.
Dlatego budowa obwodnicy miasta także w przebiegu tej trasy jest bardzo oczekiwana przez społeczność lokalną, jak i kierowców zmierzających ze Szczecina w kierunku miast w powiecie drawskim, czy Szczecinka. Realizacja inwestycji została uwzględniona w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic. Nowa obwodnica Stargardu powstanie na wschód od miasta, łącząc drogę krajową nr 20 z węzłem Stargard Wschód na drodze ekspresowej S10, przechodząc w kierunku północnym przez dolinę rzeki Krępiel, przecinając następnie drogę powiatową oraz linię kolejową nr 202.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji została wydana w maju, o czym informowaliśmy na łamach "Rynku Infrastruktury".
Trzy kryteria pozacenowe w przetargu
Przetarg na realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj” ogłosiła GDDKiA. Do zadań wykonawcy będzie należało opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz budowa obwodnicy, a także rozbudowa węzła Stargard Wschód. Jak wskazuje GDDKiA w opisie zamówienia, zrealizowane zostanie również rozebranie dwóch łącznic węzła Stargard Wschód po lewej stronie drogi ekspresowej S10. Przebudowane zostaną istniejące drogi w miejscach kolizji z planowaną obwodnicą. W celu przywrócenia naruszonych połączeń drogowych lub zapewnienia dojazdu do nieruchomości powstaną również nowe odcinki pozostałych dróg.
GDDKiA wskazuje, że w ramach inwestycji powstaną również jezdnie dodatkowe w pasie obwodnicy, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, obiekty inżynierskie na samej obwodnicy oraz krzyżujących się z nią innych drogach, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, system odwodnienia terenu, oświetlenie drogowe, sieć teletechniczna oraz miejsce przeznaczone do ważenia i kontroli pojazdów.
Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 55% punktów. Przewidziano jednocześnie aż trzy kryteria jakościowe. Maksymalnie 30% punktów przewidziano za przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem. Do 10% punktów uzyskać będzie można dzięki przedłużeniu okresu gwarancji jakości na instalacje zasilające oraz konstrukcje wsporcze. Dodatkowo 5% punktów będzie mogło zostać przyznanych w przypadku zaoferowania zagospodarowania na placu budowy destruktu asfaltowego. Oferty w przetargu będzie można składać do 26 stycznia 2024 roku.
3 kilometry mniej do pokonania, 4 razy szybciej
Inwestycja umożliwi nie tylko poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego, ale także znaczące skrócenie trasy. Obecnie z węzła Stargard Wschód kierowcy muszą się cofać przez miejscowości Święte i Strachocin, a następnie przejechać przez wschodnie dzielnice Stargardu. Nowe połączenie skróci drogę o 3 kilometry – z 7,5 kilometra obecnie do 4,5 kilometrów. Jak wskazuje GDDKiA, umożliwi to cztery razy szybsze pokonanie odcinka od drogi ekspresowej S10 do miejsca, w którym przewidziano włączenie obwodnicy do istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 20, a które znajduje się ok. 500 metrów od obecnych granic administracyjnych miasta.
Wschodnia obwodnica miasta będzie spełniać standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego. Powstaje także
północna obwodnica Stargardu w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 106. Zapewni ona połączenie węzła Stargard Zachód na drodze ekspresowej S10 z miejscem włączenia obwodnicy wschodniej do istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 20, co umożliwi ominięcie osiedli w zachodniej części miasta. Wówczas możliwe będzie ominięcie miasta w relacjach tranzytowych nie tylko na trasach zarządzanych przez GDDKiA, ale i drogach wojewódzkich, na przykład w ruchu z Pyrzyc do Goleniowa. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Środkowa część województwa zachodniopomorskiego będzie jednym z największych beneficjentów rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Tylko na drodze krajowej nr 22 w powiecie wałeckim w różnej fazie realizacji znajdują się aż cztery projekty budowy obwodnic. Jak informowaliśmy niedawno na łamach "Rynku Infrastruktury",
ogłoszony został przetarg na realizację obwodnicy Wałcza. Z kolei na drodze krajowej nr 20 oprócz wschodniej obwodnicy Stargardu powstaną również obwodnice
Złocieńca oraz
Szczecinka.