Krajowy zarządca dróg przygotowuje się do długo oczekiwanej budowy obwodnicy Radomska w ciągu dróg nr 42 i 91. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami już w połowie tego roku ma zostać zawarta umowa z wykonawcą prac. Trwa ogłoszony w grudniu przetarg.
W grudniu zeszłego roku GDDKiA ogłosiła zapowiadany od kilku lat przetarg na budowę pełnej obwodnicy Radomska. Nowe odcinki dróg krajowych nr 42 i 91 mają uzupełnić krótki istniejący fragment pozwalający ominąć miasto przez część jadących po DK-91. To z kolei ma zakończyć problemy 43-tysięcznego ośrodka z południowej części województwa łódzkiego związane z bardzo dużym natężeniem ruchu tranzytowego.
Do budowy dwa z trzech odcinków obwodnicy
– Nowa jednojezdniowa trasa pozwoli na wyprowadzenie z centrum miasta ruchu tranzytowego zarówno na kierunku północ – południe (DK-91 Piotrków Trybunalski – Częstochowa), jak i na kierunku wschód – zachód (DK-42 Końskie – Działoszyn) – mówi Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Uznał on, że działanie to będzie miało znaczenie fundamentalne w związku z sąsiedztwem autostrady A1 i rosnącą w jej pobliżu liczbą centrów logistycznych. Problem nadmiernego zatłoczenia nie zniknął więc wraz z rozwojem sieci autostrad i dróg ekspresowych.
Istniejąca obwodnica północno-zachodnia w ciągu DK-91 będzie stanowić środkowy fragment pełnej obwodnicy. – Zostanie ona uzupełniona o analogiczny fragment południowo-zachodni (również w ciągu DK-91) oraz o odcinek północny w ciągu DK-42 – usłyszeliśmy. Inwestycję uzupełni przebudowa istniejącego 2,5-kilometrowego fragmentu DK-91 na południe od miasta. Będzie ona połączona z budową nowego, wyższego mostu na Warcie.
Cztery lata do otwarcia drogi
Ma być to podyktowane głównie względami ekologicznymi, bo pod nową przeprawą bez problemów będą mogły przechodzić większe zwierzęta. – To rozwiązanie wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa podróżnych, ograniczając ryzyko kolizji ze zwierzętami – ocenia przedstawiciel GDDKiA. Łączna długość nowej trasy wyniesie niemal 11,7 km.
– Blisko 6 km to odcinek DK-42. Resztę stanowi fragment DK-91, przy czym 2,5 km to część budowana poza miastem, a blisko 3,5 km to fragment miejski – podsumowuje Maciej Zalewski. Ocenia także, że przedsięwzięcie ma charakter strategiczny. – DK-91 stanowi alternatywę dla A1 – argumentuje. Umowa z wykonawcą ma zostać zawarta w połowie roku. Będzie on realizował prace w systemie „projektuj i buduj”. Faza projektowa ma zostać sfinalizowana do końca 2026 r., a same roboty ziemne potrwają do 2029 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.