Rynek Infrastruktury
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajmuje się ustaleniem, czy są podstawy do wszczęcia postępowania wyjaśniającego, czy doszło do nielegalnej zmowy między firmami Orlen, Lotos, Shell i BP. Te sieci nie wzięły udziału w przetargach na dzierżawę MOP-ów rozpisanych przez GDDKiA.
Generalna Dyrekcja zaproponowała lokalizacje przy autostradach A1, A2, A4 i A18. Firmom nie odpowiadały jednak warunki obsługi Miejsc Obsługi Podróżnych oferowane przez GDDKiA, które miały nie gwarantować opłacalności inwestycji w ciągu 18 lat dzierżawy.
Jeżeli UOKiK udowodni, że doszło do zmowy przetargowej, firmy mogą zapłacić bardzo duże kary, nawet do 10 procent przychodu z zeszłego roku. GDDKiA również liczy na szybkie rozstrzygnięcie tej sprawy, zwłaszcza, że bez gotowych MOP-ów nie może wprowadzić opłat za przejazd autostradami dla samochodów osobowych.
Hubert Tański, radca prawny z CMS Cameron McKenna przyznaje, że udowodnienie zmowy jest w praktyce trudne i opiera się na poszlakach, między innymi informacji o rzekomych spotkaniach lub wymienianych wiadomościach z sugestiami dotyczącymi przetargów.
Sieci paliwowe utrzymują, że nie działały celowo i nie ma mowy o żadnej zmowie. Dorota Adamska z BP Polska tłumaczy, że sieć bierze udział tylko w tych przetargach, które dotyczą najbardziej interesujących ją lokalizacji. – To nie jest zbiorowy bojkot przetargów, ale raczej racjonalny wybór podyktowany względami czysto biznesowymi – wyjaśnia „Dziennikowi Gazecie Prawnej” Adamska.
Jak pisze „Dziennik Gazeta Prawna”, firmy nie wzięły udziału w przetargach na Miejsca Obsługi Podróżnych w mniej atrakcyjnych lokalizacjach ze względu na brak zgody na warunki stawiane przez GDDKiA. Ta nie wyraża chęci do zmiany niekorzystnych wymogów.
Według ekspertów Generalna Dyrekcja powinna złagodzić warunki dzierżawy MOP-ów, co pozwoliłoby zabezpieczyć jej swoje interesy. – Poważnie rozważamy zmianę niektórych warunków przetargowych – mówi Urszula Nelken, rzeczniczka GDDKiA. Nierozstrzygnięte przetargi na MOP-y będą wkrótce powtórzone.