Ludmil Ludmil
Tylko w tym tygodniu GDDKIA odda kierowcom ponad 40 km nowych tras szybkiego ruchu, co w sumie daje 293 km nowych tras szybkiego ruchu (autostrad i dróg ekspresowych) udostępnionych do ruchu od początku tego roku. Wydatki poniesione na budowę części z nich sukcesywnie refundowane są przez Unię Europejską. Środki refundowane przez Komisję Europejską zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, który finansuje inwestycje w sieci dróg krajowych, a tylko w 2012 roku Komisja przekaże do Polski 12,4 mld zł. Łącznie do końca roku spłynie niemal trzy czwarte środków zaplanowanych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na projekty drogowe GDDKiA.
We wrześniu GDDKiA złoży wnioski o płatność na inwestycje drogowe w kwocie 4 miliardów. 23 miliardy złotych Komisja Europejska już przekazała Polsce refundując wydatki z projektów drogowych. To ponad połowa całej puli, a do końca roku wpłynie jeszcze kolejnych 7 mld zł.
Najmniejszy projekt realizowany przez GDDKiA jest wart 24 miliony złotych. Chodzi o drogi zaufania – program ochrony zdrowia i życia ludzi na drogach krajowych.
Ponadto do końca 2012 roku KE zwróci GDDKiA 30 miliardów złotych z tytułu refundacji wydatków na realizację projektów drogowych POIiŚ w GDDKiA. Dodatkowe 40 miliardów złotych jest przewidziane na projekty GDDKiA w POIiŚ (dokładnie 10,38 mld euro), do wykorzystania w latach 2007 - 2015. Dla porównania wszystkie wydatki budżetu państwa w 2012 r. to niewiele ponad osiem razy więcej – 328,7 mld zł.
GDDKiA ma podpisane umowy o dofinansowanie na 41 projektów w ramach POIŚ. Niektóre już się zakończyły, jak np. budowa drogi S7 pomiędzy Białobrzegami a Grójcem, a niektóre trwają – jak budowa ponad 60 km obwodnicy Lublina na drodze S17.