Partner serwisu
Drogi i autostrady

GDDKiA ma znikome szanse na odzyskanie należności od COVEC-u

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
18-09-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/DGP

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
GDDKiA ma znikome szanse na odzyskanie należności od COVEC-u
fot. cohdra
W lipcu poseł Jerzy Polaczek zwrócił się w swojej interpelacji do ministra transportu o wyjaśnienia w sprawie realizacji odszkodowania, kar umownych i udzielonych gwarancji bankowych po wypowiedzeniu przez GDDKiA umowy na budowę odcinka A2 chińskiego konsorcjum COVEC, co nastąpiło w czerwcu 2011 roku.

Umowa została wypowiedziana wykonawcy ze względu na niskie zaawansowanie prac i nieregulowanie należności wobec podwykonawców na budowie odcinków autostrady A2 realizowanych przez COVEC. Jednocześnie GDDKiA podawała, że inwestorowi należy się 741 mln zł roszczeń z tytułu kar umownych i gwarancji bankowych dla powyższej inwestycji.

Od tego momentu do dziś upłynęły dwa lata, a sprawa realizacji roszczeń strony polskiej nie została pozytywnie zamknięta. Wobec tych faktów posła interesowało, na jaką kwotę ostatecznie oszacowano straty Skarbu Państwa z tytułu szkód majątkowych wynikających z niezrealizowania umów zawartych przez COBEC oraz, na jakim etapie znajduje się aktualnie procedura dochodzenia należnych Polsce sum z tytułu roszczeń. Kolejne pytanie dotyczyło tego, czy wiadomo, kiedy należne inwestorowi kwoty zostaną mu przekazane.

Jak informuje DGP, z odpowiedzi na interpelację wynika, że jedynym bankiem, który dokonał płatności jest Deutsche Bank Polska. Z kolei banki chińskie odmówiły płatności. Gwarancje Deutsche Bank Polska opiewały na kwotę 15 mln zł, z kolei około 120 mln zł gwarantowały banki z Chin. Do dziś jednak Generalna Dyrekcja nie odzyskała nawet złotówki.

GDDKiA wynajęła międzynarodową firmę prawniczą, która ma reprezentować interesy polskiej strony przed chińskimi sądami. Dwa procesy zakończyły się porażką w pierwszej instancji, a jeszcze przed wniesieniem polskich pozwów, chińskie sądy zakazały bankom realizacji gwarancji.

Jedynym działaniem, jakie obecnie pozostaje prawnikom GDDKiA jest próba zmiany decyzji sadów niższej instancji przed tamtejszym Sądem Najwyższym. Równolegle prawnicy Generalnej Dyrekcji pozwali oba chińskie banki o realizację gwarancji przed Sądem Okręgowym w Warszawie.

Urzędnicy Ministerstwa Transportu relacjonują, że do pełnomocnika GDDKiA wpłynęło pismo prawników reprezentujących chińskie banki. Ci wnieśli o oddalenie powództwa w całości oraz o przedłużenie terminu odpowiedzi na pozew.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Orłowski: Kończenie A2 to nawet nie jest ślimacze tempo

Drogi i autostrady

Orłowski: Kończenie A2 to nawet nie jest ślimacze tempo

Rynek Infrastruktury 31 lipca 2013

KE zamyka postępowanie skargowe przeciw Polsce

Drogi i autostrady

KE zamyka postępowanie skargowe przeciw Polsce

Rynek Infrastruktury 25 października 2013

A2 z Łodzi do Warszawy oficjalnie zakończona

Drogi i autostrady

A2 z Łodzi do Warszawy oficjalnie zakończona

Rynek Infrastruktury 03 grudnia 2013

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Orłowski: Kończenie A2 to nawet nie jest ślimacze tempo

Drogi i autostrady

Orłowski: Kończenie A2 to nawet nie jest ślimacze tempo

Rynek Infrastruktury 31 lipca 2013

KE zamyka postępowanie skargowe przeciw Polsce

Drogi i autostrady

KE zamyka postępowanie skargowe przeciw Polsce

Rynek Infrastruktury 25 października 2013

A2 z Łodzi do Warszawy oficjalnie zakończona

Drogi i autostrady

A2 z Łodzi do Warszawy oficjalnie zakończona

Rynek Infrastruktury 03 grudnia 2013

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5