Rząd planuje zmienić harmonogram wydatków na inwestycje infrastrukturalne związane z planowaną budową elektrowni jądrowej. Chodzi m.in. o roboty budowlane związane z poprawą połączenia z drogą ekspresową S6.
Pod koniec czerwca br. rząd przyjął Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej w województwie pomorskim. Jego wartość na lata 2023-2029 wynosi ponad 4,7 mld zł.
Środki te będą wykorzystane przez Urząd Morski w Gdyni, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. Rządowa uchwała określiła harmonogram wydatków w poszczególnych latach. Teraz ma się on nieco zmienić.
Rząd planuje korekty w harmonogramie, w tym obniżenie planowanych wydatków w latach 2023, 2024 oraz 2028 r., a podwyższenie ich w roku 2025. Zmiany dotyczą m.in. wydatków planowanych od poniesienia przez GDDKiA. Chodzi przede wszystkim o przeniesienie kwoty ponad 49 mln zł z roku 2028 na rok 2025.
„Po analizie zakresu wykonanych i planowanych do wykonania prac realizowanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad uznano za konieczne rozszerzenie zakresu prac planowanych do sfinansowania w 2025 r. o roboty budowlane w zakresie połączenia z drogą ekspresową S6 w celu zapewnienia jednolitych standardów ruchu” - uzasadniono.
Wiadomo, że w ramach zadań realizowanych przez GDDKiA powstać ma nowa droga krajowa, która połączy drogę ekspresową S6 na węźle Łęczyce z przyszłą elektrownią jądrowej w gminie Choczewo. Droga ma powstać jako jednojezdniowa klasy GP. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji dla przyszłej trasy.
Projekt podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje przygotowanie dokumentacji dla odcinka drogi krajowej od elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” do drogi wojewódzkiej nr 213, natomiast drugie dotyczy dokumentacji dla odcinka od DW-213 do węzła Łęczyce na drodze ekspresowej S6 Leśnice – Bożepole Wielkie.
Harmonogram wynikający z obowiązującej uchwały zakłada w latach 2023-2025 wydatki na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej i Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, w 2026 r. na wykonanie projektów budowlanych, w 2027 r. na budowę drogi i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie – etap I, a w 2028 r. na budowę drogi – etap II. Finał budowy planowany jest na rok 2029 kiedy to ma być uzyskane pozwolenie na użytkowanie oraz nastąpić powinno końcowe rozliczenie z wykonawcą.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.