Niemal 856 km dróg ekspresowych i autostrad w nowej perspektywie finansowej ma powstać w technologii betonowej – pismo z listą dróg mających powstać inną metodą trafiło do wszystkich oddziałów GDDKiA. Organizacje branżowe zastanawiają się, czy taka zmiana przyniesie oszczędności, czy dodatkowe koszty.
Nagła zmiana technologii
Pismo szefowej GDDKiA, Ewy Tomali-Boruckiej dotyczy wykonania nawierzchni betonowej dla wybranych odcinków dróg szybkiego ruchu z projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020. W piśmie wspomina ona o przeprowadzonej w centrali GDDKiA analizie, w wyniku której wytypowano listę tras mających powstać w technologii betonowej.
Wśród dróg znajdują się inwestycje umieszczone w załączniku nr 5 do PBDK 2011-2015, w tym Południowa Obwodnica Warszawy, A1 z Tuszyna do Pyrzowic, S7 z Gdańska do Warszawy i S17 z Warszawy do Kurowa. Na większość odcinków ogłoszono już przetargi, część z nich jest na etapie prekwalifikacji. Co stanie się zatem z rozpoczętymi procedurami przetargowymi?
Łańcuch zmian
Barbara Dzieciuchowicz, p.o. prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa zwraca uwagę na to, że konieczne będzie przeprojektowanie planowanych do wybudowania dróg związane ze zmianą technologii, a to z kolei przyczyni się do opóźnienia przetargów. – Mówiono, że po to ogłasza się przetargi wcześniej, by nie było kumulacji, a obecnie widać, GDDKiA robi krok do tyłu, gdyż ta zmiana na pewno spowoduje opóźnienia w ogłaszaniu i rozstrzyganiu postępowań – wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl” szefowa OIGD. Dodaje, że decyzja GDDKiA może wpłynąć na ograniczenie konkurencji.
GDDKiA argumentuje zmianę tym, że szacunkowe oszczędności finansowe wynikające ze zmiany rodzaju nawierzchni z asfaltowej na betonową, powinny wynieść dla tych 856 km dróg ponad 670 mln zł. Kolejne argumenty przedstawiane przez inwestora to wyższa trwałość nawierzchni betonowej, wynosząca 30-50 lat oraz niższe koszty eksploatacji i utrzymania. „Jednolity rodzaj nawierzchni na dłuższych odcinkach będzie dobrze odebrany przez użytkowników dróg oraz ułatwi organizację robót utrzymaniowych” – informuje Ewa Tomala-Borucka w piśmie rozesłanym od oddziałów.
Pozorne oszczędności?
GDDKiA wyliczyła jedynie oszczędności po swojej stronie, nie patrząc na to, jakie wydatki muszą ponieść wykonawcy zainteresowani uczestniczeniem w przetargach na drogi w technologii betonowej. Barbara Dzieciuchowicz tłumaczy, że firmy mogą mieć finansowe problemy z zakupem sprzętu. – Po pierwszej perspektywie firmy są mocno osłabione. Ci, co przetrwali często byli na minusie, a to nie były tylko małe czy średnie firmy, część dużych firm zanotowała potężne straty na kontraktach. Problemem będzie dla nich to, za co kupić nowe urządzenia – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” szefowa OIGD. Dodaje, że wiele firm zainwestowało z myślą o technologii, która w Polsce przeważa, czyli asfaltowej. Teraz konieczne będą nowe inwestycje lub pogodzenie się z tymczasowym wypadnięciem z rynku.
– Dla nas decyzja o zmianie technologii jest wielce kontrowersyjna i na pewno jako organizacja reprezentująca wykonawców i firmy pracujące na rzecz branży, wystosujemy pismo do MIR i GDDKiA, gdyś uważamy, że tak kluczowe decyzje dla rynku powinny być podejmowane z uwzględnieniem wszystkich „za” i „przeciw” również tego rynku – mówi Barbara Dzieciuchowicz i podkreśla, że zaskoczeniem dla Izby jest zmiana technologii na sieci o tak dużej długości i absolutnie nie zgadza się ona z decyzją szefowej GDDKiA, nakazującej zmianę technologii na niemal 900 km dróg ekspresowych i autostrad.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.