W okresie od stycznia do maja 2017 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała zaledwie jedną umowę na budowę dróg krajowych, ekspresowych i autostrad. Kolejny kontrakt został podpisany na początku czerwca jednak te dane nadal nie są korzystne. Jak podaje portal „money.pl” – niedługo sytuacja ma się zmienić. GDDKiA planuje do końca roku podpisać kontrakty na 340 km dróg.
W tym roku dane dotyczące liczby umów na budowę dróg krajowych, ekspresowych i autostrad w latach 2016 i 2017 prezentują się nie najlepiej. W całym 2016 roku GDDKiA podpisała 22 umowy na budowę dróg. W okresie od stycznia do maja 2017 roku była to jedna podpisana umowa. Dodatkowo, w czerwcu podpisano jeszcze jeden kontrakt.
Trochę lepiej, w porównaniu rok do roku, wyglądają statystyki dotyczące liczby rozstrzygniętych przetargów. W całym 2016 roku było ich 10, a w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2017 roku było ich 5.
Dane dotyczą jeszcze liczby wydanych decyzji środowiskowych (15 w 2016 roku i 3 w okresie od stycznia do maja 2017 roku), a także liczby ogłoszonych przetargów (5 w 2016 roku i 8 w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2017 roku).
Ta najlepsza sytuacja ma się niedługo zmienić. Jak podaje portal
„money.pl” – do końca tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje podpisać kontrakty na 339,878 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad. Oznacza to 34 umowy między zamawiającym a wykonawcami.
– Dziś prowadzone jest 69 procesów przetargowych. We wszystkich bardzo dokładnie sprawdzane są oferty. Jeśli uda się to sprawnie przeprowadzić i nie będzie żadnych problemów, np. w postaci odwołań, to na wszystkie podane inwestycje powinno udać się podpisać umowy – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
Na liście inwestycji, na które mają zostać podpisane umowy znajdują się:
- trasa A2 (2 odcinki) – od węzła Lubelska (bez węzła) do węzła Konik (z węzłem) i od węzła Konik (bez węzła) do obwodnicy Mińska Mazowieckiego,
- trasa S7 Olsztynek – Płońsk (5 odcinków) – Napierki – Mława, Mława – Strzegowo, Strzegowo – Pieńki oraz Pieńki – Płońsk,
- trasa S7 z Warszawy do Grójca (3 odcinki) – węzeł Lotnisko (bez węzła) – węzeł Lesznowola (z węzłem), węzeł Lesznowola (bez węzła) – węzeł Tarczyn Północ (z węzłem), węzeł Tarczyn Północ (bez węzła) – początek obwodnicy Grójca,
- trasa S7 w województwie świętokrzyskim – odcinek od granicy województw świętokrzyskiego i mazowieckiego do Skarżyska Kamienna,
- trasa S17 – węzeł Lubelska i odcinek od węzła Zakręt do węzła Lubelska (bez węzła),
- trasa S19 w województwach lubelskim i podkarpackim – węzeł Niedrzwica Duża – Kraśnik, obwodnica Kraśnika, Kraśnik – Janów Lubelski, obwodnica Janowa Lubelskiego, węzeł Lasy Janowskie (bez węzła) – węzeł Zdziary (z węzłem), węzeł Zdziary (bez węzła) – węzeł Rudnik nad Sanem (bez węzła), węzeł Rudnik nad Sanem (z węzłem) – węzeł Nisko Południe (z węzłem),
- S1 budowa drogi Pyrzowice – Kosztowy – odcinek Pyrzowice – Podwarpie (III etap)
- A6 (2 inwestycje) – rozbudowa węzła Kijewo, węzeł Kijewo (bez węzła) – Dąbie – węzeł Rzęśnica (bez węzła),
- S3 (2 odcinki) – obwodnica Brzozowa wraz z odcinkiem Brzozowa – Miękowo, koniec obwodnicy Miękowa – węzeł Rzęśnica (z węzłem),
- S61 w województwie podlaskim (2 odcinki) – węzeł Kolno – Stawiski, Stawiski – Szczuczyn,
- S10 budowa II jezdni obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniowa,
- S11 budowa II etapu obwodnicy Kępna,
- DK-15 budowa obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego,
- DK-61 budowa wiaduktu w Legionowie,
- DK-25 budowa łącznika obwodnicy Inowrocławia.
Największe obawy przy powodzeniu podpisania umowy w 2017 roku są przy odcinkach drogi S17 między Lublinem a Kraśnikiem oraz między Lasami Janowskimi i Niskiem. Tam stopień zaawansowania prac nie jest na tyle wysoki, aby pewne było to, że uda się podpisać umowę w tym roku.
– Poza postępowaniami przetargowymi prowadzone są także inwestycje będące już w realizacji. Obecnie mamy ich 87. Przy takiej skali inwestycji mogą zdarzyć się opóźnienia. Jednak nieustannie mobilizujemy pracę GDDKiA i dbamy aby prace szły jak najbardziej sprawnie – komentuje Szmit.
Wiceminister podkreśla równie, że w tym momencie bardzo ważne są prace Generalnej Dyrekcji. – Jeśli jest prowadzone postępowanie przetargowe to znaczy, że to przedsięwzięcie ma zabezpieczone środki więc sprawa jest już w rękach poszczególnych oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowej i Autostrad – dodaje przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.