Jak poinformował portal „gdansk.pl” – zgodnie z umową, pod koniec kwietnia zakończył się ostatni etap budowy nowego mostu na Wyspę Sobieszewską. Mimo, iż zwodzona przeprawa służy mieszkańcom już od listopada 2018 roku, to w ostatnich miesiącach prowadzono jeszcze prace przy drogach dojazdowych, nabrzeżu oraz na wodach Martwej Wisły.
– Rozpoczęła się procedura odbiorowa. W najbliższym czasie sprawdzana będzie cała nowopowstała infrastruktura, w tym przebudowane odcinki dróg i zagospodarowanie nabrzeży – potwierdza Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Zgodnie z zapisami kontraktu – niektóre prace można było wykonać dopiero po otwarciu nowego mostu, a tym samym rozbiórce dotychczasowego, pontonowego obiektu. Tak było m.in. z budową tzw. kierownic na rzece, które osłaniają filary mostu.
Obecnie nie wiadomo ile potrwają procedury odbiorowe. Szacuje się, że może być to kilka tygodni. Jeżeli tylko zakończą się pomyślnie, wówczas cała wybudowana infrastruktura trafi pod opiekę Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Od stycznia br. GZDiZ zarządza już samym mostem, a pozwolenie na jego użytkowanie wydano w listopadzie 2018 roku. Otwarcie przeprawy nastąpiło 11 listopada 2018 roku.
Oficjalna nazwa konstrukcji to: Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości. Obiekt powstał w ciągu trasy wojewódzkiej nr 501. Budowa mostu ruszyła jesienią 2016 roku. Umowę, o wartości 57,1 mln zł, w tej sprawie gdański samorząd zawarł z konsorcjum Metrostav i Vistal Gdynia. Po tym jak Vistal popadł w kłopoty finansowe inwestycję samodzielnie zrealizował Metrostav. Całkowity koszt inwestycji to ponad 59 mln złotych. Budowa została dofinansowana z Ministerstwa Infrastruktury, skąd miasto otrzymało 27,59 mln zł.
W ramach zadania powstał także jednokilometrowy odcinek drogi i budynek służący do obsługi mostu. Przebudowane zostało także skrzyżowanie ulic Nadwiślańskiej – Turystycznej i drogi wojewódzkiej nr 501 oraz ulic Sobieszewskiej, Łąkowej i Piaskowej.
Wybudowany obiekt to most zwodzony o długości 173 metry, łącznie ze skrzydłami to 181,5 m. Przeprawa otwiera się w ciągu 150 sekund. Zamknięta konstrukcja umożliwi przepływanie statków mierzących do 5 m.
Od dnia uroczystego otwarcia most był podnoszony już ponad 100 razy – w ostatnich tygodniach już cyklicznie, co najmniej dwa razy dziennie, ok. godziny 10.00 i 13.30, a także na żądanie przepływających tędy jednostek.
Przeprawą zarządza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym obsługi mostu, za pomocą specjalnego oprogramowania. Umożliwia to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu, energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.