Partner serwisu
Drogi i autostrady

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu: Wsparcie musi docierać także poza wielkie miasta

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
19-05-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Fundusz Niskoemisyjnego Transportu: Wsparcie musi docierać także poza wielkie miasta
fot. Norbert Aepli, Switzerland, lic. CC BY 4.0Samochód elektryczny Tesla
Przygotowanie rozporządzeń, które określą zasady działania Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, trwa, bo trzeba napisać je tak, by zdawały egzamin przez okres dłuższy niż kilka miesięcy – twierdzą przedstawiciele ME i NFOŚiGW. Trwają więc analizy, które pomogą rozstrzygnąć kilka trudnych kwestii. Wśród nich wymienić można określenie kręgu podmiotów, które mogą być zainteresowane rozwojem infrastruktury dla pojazdów o napędzie alternatywnym czy różnicowanie wysokości wsparcia dla nabywców samochodów różnej wielkości i różnego przeznaczenia.

Ustawowo Fundusz Niskoemisyjnego Transportu ma objąć nie tylko elektromobilność rozumianą jako osbowe pojazdy elektryczne – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Arkadiusz Hajduk, p.o. dyrektor w Departamencie FNT Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wskazywał, że Fundusz wspierać ma jedenaście obszarów, które obejmą produkcję, badania i wdrożenia pojazdów różnych rodzajów od samochodów osobowych przez samochody przeznaczenia specjalnego po tabor komunikacji zbiorowej. Szerokość działalności rodzącego się FNT ma więc mieć znaczący wpływ na działalność uczestników rynku motoryzacyjnego, ale i na jednostki samorządu terytorialnego.

Prawo musi działać nie przez miesiąc, a przez lata

Tym tłumaczony ma być stosunkowo długi czas przygotowywania legislacji dotyczącej Funduszu. – Musimy przeprowadzić szereg analiz i rozmów, by prawo było jak najlepsze i dostosowane nie tylko do sytuacji obecnej, ale i do tego, co w tej branży się dzieje [i będzie dziać]. Jak można zaobserwować, nowe pomysły, nowe modele biznesowe wdrażane są w życie praktycznie z każdym miesiącem, a nie tworzymy prawa na miesiąc, a na znacznie dłuższy okres – stwierdził prelegent.

Wskazywał on również na pewne trudności w ustaleniu kryteriów wsparcia tak, by mogło ono dotrzeć nie tylko do samorządów i firm z wielkich miast. – Przez chwilę była taka pokusa [ustalenia zasad oceny wniosków o wsparcie tak, by] lepszy był wniosek dotyczący większej liczby samochodów. To byłoby jednak niesprawiedliwe, bo czasami dużo samochodów to niewielki procent [taboru]. Pójdziemy raczej w kierunku określonego procentu całej floty, który czasem będzie oznaczał niewiele samochodów stanowiących jednak dużą część niewielkiej floty – zapowiedział.

Rok 2019 może być przełomowy dla elektromobilności

– Mam nadzieję, że rok 2019 dzięki FNT będzie rokiem przełomu i wsparcie, które zostanie zaoferowane przedsiębiorcom z branży motoryzacyjnej, ale też to dla konsumentów, pozwoli zwiększyć wolumen samochodów elektrycznych (i nie tylko) – stwierdził natomiast Marek Popiołek, główny specjalista w Departamencie Innowacji i Rozwoju Technologii Ministerstwa Energii. Podkreślił, że aktualnie rozważane propozycje wsparcia dla nabywców samochodów elektrycznych mówią o dopłatach nawet do ok. 8,5 tys. euro, co oznaczałoby najwyższy poziom tego wskaźnika w skali Europy. W uwagach składanych do projektów aktów prawnych nie pojawiają się więc raczej sugestie, że rozważane dopłaty byłyby zbyt niskie.

– Ta kwota nie sprawi, że różnica w cenie [samochodu elektrycznego i z napędem klasycznym] zniknie, ale wydaje się optymalna, bo umożliwi przedsiębiorcom zainteresowanym zakupem tego typu pojazdów inwestycję lub do niej przybliży – ocenił. Wśród zgłaszanych uwag najwięcej odnosiło się do zróżnicowania proponowanego wsparcia w zależności od wielkości pojazdu. Przedstawiciel ME przewidywał przy tym, że będzie to mieć bardzo duże znaczenie, bo w związku z coraz bardziej restrykcyjnymi normami emisji spalin w kierunku napędów alternatywnych będzie zmierzać nie tylko branża pojazdów osobowych, ale i ciężkich. Często pojawia się także kwestia określenia kręgu podmiotów, które mogłyby otrzymywać wsparcie do budowy infrastruktury.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

31 nowych stacji ładownia ‎elektryków od Budimex Mobility

Inżynieria i innowacje

31 nowych stacji ładownia ‎elektryków od Budimex Mobility

Rafał Dybiński 22 sierpnia 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Lubelskie: Są kolejne przetargi na dzierżawę MOP-ów

Drogi i autostrady

Budimex Mobility wchodzi do kolejnego miasta

Inżynieria i innowacje

Budimex Mobility wchodzi do kolejnego miasta

inf. pras. budimex 13 lipca 2023

Zobacz również:

31 nowych stacji ładownia ‎elektryków od Budimex Mobility

Inżynieria i innowacje

31 nowych stacji ładownia ‎elektryków od Budimex Mobility

Rafał Dybiński 22 sierpnia 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Lubelskie: Są kolejne przetargi na dzierżawę MOP-ów

Drogi i autostrady

Budimex Mobility wchodzi do kolejnego miasta

Inżynieria i innowacje

Budimex Mobility wchodzi do kolejnego miasta

inf. pras. budimex 13 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5